Europese distributeurs weerstaan recessie

27/02/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 26/02/02 om 23:59

Bron: Datanews

De top 1500-distributeurs in Europa haalden in 2001, ondanks de recessie, verkoopcijfers van 88,32 miljard dollar, een stijging met 29,4 procent ten opzichte van het jaar voordien.

Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker IT Europa, Distributors in Europe, the Top 1500. Bij de 1500 belangrijkste distributeurs in Europa groeide de verkoop vorig jaar met 15 procent. De top 50-verdelers haalden samen een verkoopcijfer van 50,54 miljard dollar 28 procent meer dan in 2000. George Ashford, auteur van het rapport, stelt Ondanks de marktconsolidatie en de erosie van de winstmarges, blijft fistributie het belangrijkste verkoopkanaal in Europa. Daarbij blijven de groeikansen behouden, zelfs in gevestigde marktsegmenten.Oost-Europa blijft een van de snelstgroeiende Europese regios wat distributie betreft. Ook dit jaar worden daar scherpe groeicijfers verwacht.Toch ziet het er voor de distributiesector er niet overal rooskleurig uit. Zo lijdt de sector in Turkije onder een aantal interne en externe economische problemen. De distributeurs verkochten er gemiddeld 8,39 procent minder dan in 2000.West-Europa blijft de koploper van de distributiesector, voorzover het de behaalde omzet per werknemer betreft. Oostenrijk staat op nummer n, met een gemiddelde van 1,34 miljoen dollar per capita, maar ook Frankrijk, Duitsland en Nederland blijven distributiebolwerken.De Europese IT-distributeurs moeten natuurlijk wel zorgen dat ze de trends van de markt blijven volgen. In 2001 tekenden zich verschillende succesverhalen af, zegt Alastair Edwards van IT Europa. Distributeurs van high-end servers doen het erg goed, en ook consumptiegoederen en accesoires lijken niet zwaar te lijden onder de recessie.Distributie in grote volumes is volgens Edwards nog altijd lucratief voor een handvol marktgiganten. Maar vendors uit de netwerksector, zoals Cisco, zijn wel bezig met de stroomlijning van hun distributiepartners, vertelt Edwards. Over het algemeen zijn er meer groeimogelijkheden voor de bedrijven die value-added diensten leveren.

Onze partners