Europese gsm-markt is 24 procent gegroeid

In het afgelopen derde kwartaal van 2004 is de West-Europese gsm-markt gegroeid met 24 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.Dat zegt marktanalist IDC.

In het derde kwartaal gingen er in totaal ruim 34 miljoen mobiele telefoons over de West-Europese toonbanken. Vorig jaar waren dat er 27,6 miljoen.IDC rekent hierbij ook de toestelletjes die ook andere functies dan pure telefonie bieden, zoals agendafuncties. De verkoop van dergelijke toestelletjes groeide het sterkst, met maar liefst 70 procent. De ‘klassieke’ mobiele telefoons verkochten 23 procent beter dan in het derde kwartaal van 2003.Toch blijven die gewone gsm’s goed voor 95 procent van de totale mobieltjesmarkt. De gsm-verkoop wordt volgens IDC nog steeds gestimuleerd door de massale promotie voor nieuwe toestelletjes met een aantrekkelijke buitenkant en extra snufjes. De ‘geconvergeerde’ toestelletjes moeten het echter hebben van hun evoluerende besturingssystemen en software.”Mogelijkheden zoals kleurenschermpjes en ingebouwde digitale camera’s waren amper 12 maanden geleden nog kenmerken van de mobiele telefoons uit de duurdere categorie. Nu beschikken steeds vaker ook gsm’s uit de middencategorie en zelfs de goedkoopste toestelletjes over die snufjes. De verwachtingen van de consument zijn dan ook steeds groter, terwijl de leveranciers hun producten trachten te onderscheiden van de andere door een aantrekkelijke buitenkant en extra snufjes”, zegt Andrew Brown van IDC. De Finse gsm-producent Nokia blijft, ondanks een daling van 8 procent, nog steeds de marktleider met een marktaandeel van 34 procent. Sterke groei was er vooral bij Samsung, Sony Ericsson en Motorola, dankzij de lancering van nieuwe producten en intensieve promotiecampagnes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content