Europese indirecte computerverkoop in de lift

De verkoop van computers via het indirecte verkoopkanaal is volgens marktonderzoeksbureau Context in januari duidelijk toegenomen. De groei kwam voornamelijk voor rekening van de zakelijke markt.

Dat meldt het Engelse Computer Reseller News. Volgens Context nam de indirecte verkoop van computers in Duitsland, Frankrijk en Engeland met 6 procent toe. Deze omzetstijging is met name te danken aan de KMO-markt. Jeremy Davies, senior partner bij Context, stelt vast dat consumentenverkopen afnemen terwijl de zakelijke markt omzetstijging laat zien.In het laatste kwartaal van 2003 verliep 40 procent van de computerverkopen via winkelketens, vergeleken met 56 procent in het vierde kwartaal van 2002. Toch zijn de ondervindingen van Context goed nieuws voor het hele Europese computersegment, zegt Davies. Volgens de marktonderzoeker is de ‘liefdesrelatie’ tussen consument en de retailhandel voorbij, nu de meeste huishoudens die al een computer hebben, overgaan tot het aanschaffen van dvd’s en op zichzelf staande spelcomputers.Davies voegt daar echter aan toe dat de zakelijke indirecte verkoop toeneemt, dat de partnerprogramma’s voor de leveranciers vruchten afwerpen en dat de zakelijke markt bereid is om computers te vervangen. Toen de verkoop in het zakelijke segment terugliep, gingen leveranciers zich concentreren op de KMO’s en ontwikkelden hiervoor partnerprogramma’s die nu tot resultaten leiden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content