Europese IT-managers willen kwaliteit verbeteren via uitbesteding

Mercury Interactive, leverancier van software en diensten voor ‘Business Technology Optimization’ (BTO), heeft een grootschalig onderzoek gevoerdover de uitdagingen, prioriteiten en voordelen van IT-uitbesteding in2005.

Meer dan 750 Europese en Aziatische IT-verantwoordelijken werden betrokken bij het onderzoek, dat in opdracht van Mercury door de Economist Intelligence Unit werd uitgevoerd.De enquête toont aan dat kostenbesparing een sleutelrol blijft spelen bij de beslissing om aan outsourcing te doen. Maar bijkomende vakkennis en het kunnen meten van de busines-waarde van IT zijn eveneens strategische prioriteiten geworden. Over het algemeen zien bedrijven het verbeteren van de kwaliteit van hun IT-infrastructuur als de voornaamste uitdaging, zo concludeert Mercury Interactive.”De twee sleutelfactoren voor succesvolle outsourcing zijn ten eerste openheid en transparantie en ten tweede het vinden van een oplossing die aangepast kan worden aan de toekomstige noden van het bedrijf”, zegt Gareth Lofthouse, European Director, Executive Services voor de Economist Intelligence Unit. In de Benelux, meer nog dan op Europees vlak, worden het verbeteren van de kwaliteit van de IT-infrastructuur, het meten van de business-waarde van IT en het terugdringen van de IT-kosten gezien als de voornaamste uitdagingen voor IT-bedrijven in de komende twee jaar. De IT-managers in de Benelux beschouwen kostenbesparing (63 procent) en het aantrekken van gepspecialiseerde IT-kennis (54 procent) als de belangrijkste voordelen die uitbesteding kan bieden.De grootste vrees in verband met outsourcing is een achteruitgang van de servicekwaliteit (60%) en de afhankelijkheid van derden (50%). Opvallend is dat 47% van de respondenten in de Benelux aangaf bezorgd te zijn over de publieke weerstand die er bestaat tegen het offshoren van IT-jobs (t.o.v. 39% in Europa).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content