Europese onlineverkoop groeit tot 363 miljard euro

De Europese onlineverkoop is vorig jaar met 16,3 procent gestegen tot 363 miljard euro. Dat werd bekend gemaakt tijdens de Global E-commerce Summit in Barcelona.

In 2013 is de Europese onlineverkoop van consumentenproducten en diensten met 16,3 procent gestegen. De omzet klokte af op 363 miljard euro. Het aandeel daarbinnen van de 28 lidstaten van de Europese Unie bedroeg 318 miljard euro. Dat is 87,6 procent van de totale Europese onlineverkoop, een groei van 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

VK, Duitsland en Frankrijk grootste e-commercelanden

Ook dit jaar zijn de landen met de grootste omzet op het gebied van e-commerce het Verenigd Koninkrijk (107,1 miljard euro), Duitsland (63,4 miljard euro) en Frankrijk (51,1 miljard euro). Het totaal van 221,6 miljard euro van deze drie landen is samen goed voor 61 procent van de totale Europese e-commercesector en 69 procent van de EU-landen. De cijfers voor België zijn nog niet beschikbaar op de website van Ecommerce Europe.

Aantal Europese webwinkels geschat op 650.000

De koepelorganisatie schatte het aantal webwinkels in Europa eind 2013 op zowat 650.000. Dat zal naar verwachting jaarlijks met 15 tot 20 procent toenemen.

“In 2014 verwachten we een onlineomzet van 425,5 miljard euro”, zegt voorzitter Wijnand Jongen van de Ecommerce Europe. “En tegen het einde van 2016 denken we dat de e-commercemarkt gestegen zal zijn tot een omzet van ongeveer 625 miljard.”

Handelsfederatie Comeos maakte vorige week nog bekend dat de online handel in België goed is voor 5 procent van de totale omzet in de handel, of 4,89 miljard euro. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content