Extenseo lanceert deontologisch charter voor zoekmachineoptimalisatie

De Skynet-dochter Extenseo, gespecialiseerd in ‘search engine marketing’, komt met een deontologisch charter voor de eigen nichesector. Het nobele doel is aan gezonde zoekmachineoptimalisatie te doen zonder de vele gangbare dubieuze praktijken te incorporeren.

“Meer dan 55% van de online aankopen volgen uit een zoekopdracht via een zoekmachine. Het is bijgevolg uiterst belangrijk goed gepositioneerd te zijn, wil men niet het gevaar lopen circa de helft van zijn via het web gegenereerde omzet, te mislopen.” Het is een uitspraak van Michael Vandenhooft, general manager van Extenseo, die het belang van zoekmachineoptimalisatie duidt. Net dat grote belang heeft ervoor gezorgd dat dubieuze praktijken legio zijn geworden bij specialisten in search engine marketing: het creëren van pagina’s met als enige doelstelling het ‘scoren’ in de topresultaten van zoekmotoren, gebruik van trefwoorden die niet overeenstemmen met de werkelijke inhoud van de site, kunstmatige verhoging van het aantal links (Link Farms), en nog veel meer.Extenseo zet nu de opvallende stap om net die ‘truuken van de foor’ af te zweren. Aanleiding is onder meer de duidelijke boodschap van zoekmachines dat ze niet meer lachen met die praktijken. Websites die valse technieken gebruiken gaan zonder pardon op de zwarte lijst. We [publiceerden daarover in juni] nog op deze website. “Het project lag al eigenlijk al een jaar klaar,” zegt Vandenhooft. “Maar naar aanleiding van dat negatieve nieuws over bepaalde agentschappen vonden we het opportuun om search engine marketing ook eens op een positieve manier aan de buitenwereld voor te stellen. Het is namelijk een nicheactiviteit en een sector die moeilijk te begrijpen is. Wij willen nu aan marketeers en agentschappen heel duidelijk uiteenzetten wat ‘propere’ technieken zijn om een goede positie te verwerven tussen zoekmachineresultaten. Want er zijn heel wat cowboys in onze sector.” Het lijkt een idee voor een overkoepelende sectororganisatie als het IAB (Internet Advertising Bureau). “Klopt,” zegt Vandenhooft, “want in Nederland is IAB zelf met een dergelijk charter gekomen. Maar in België duurt het zo’n twee jaar voor een idee bij het IAB gerealiseerd wordt. Maar misschien kunnen wij op termijn een contract afsluiten met sectororganisaties om het charter ook voor te stellen aan andere spelers op de markt?”‘Proper’ staat helaas niet altijd voor succesvol, lijkt een evidente repliek op het initiatief. Vandenhooft nuanceert: “We kunnen evenveel succes behalen als iemand die dubieuze technieken gebruikt. Wij zullen enkel meer tijd nodig hebben.” Bottomline: ‘Eerlijk duurt het langst’.Bekijk het charter [hier]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content