Facebook breidt Messenger uit: van gezongen boodschappen tot hemden verwisselen

26/03/15 om 01:13 - Bijgewerkt om 01:13

Facebook stelt zijn boodschappen- en chatdienst Messenger open voor apps die elders ontwikkeld worden. Het bedrijf wil dat Messenger veel ruimer gebruikt kan worden dan nu, bijvoorbeeld bij betwistingen met de telefoon- of de kabelmaatschappij.

Facebook breidt Messenger uit: van gezongen boodschappen tot hemden verwisselen

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook © REUTERS

Dat bleek tijdens de jaarlijkse ontwikkelingsdagen van Facebook, die ditmaal in San Francisco worden gehouden. Met 1,4 miljard Facebookgebruikers en 600 miljoen mensen die maandelijks van de berichtendienst Messenger gebruik maken, vindt CEO Mark Zuckerberg dat Messenger tot dusver een te beperkt gebruik kent. Voortaan zullen makers van apps hun apps aan Messenger kunnen koppelen en zal Facebook "niet langer alles zelf willen doen". Er werden in San Francisco al 50 van dergelijke apps voorgesteld, die "de conversatie beter maken". Daarbij een app. die een tekstboodschap in een (bekend) lied overzet. Via andere apps zal men makkelijk geluidsfragmenten, video's, foto's en e-cards kunnen sturen, en het weerbericht ontvangen.

Nazorg

Facebook wil vooral ook zakelijke transacties via Messenger mogelijk maken. Na aankopen moet "persoonlijke nazorg" mogelijk worden via Messenger, zoals de mogelijkheid om een hemd van de ene kleur in te wisselen voor een anders gekleurd hemd. Het systeem om met Messenger geld te sturen wordt uitgebreid. Men zal via Messenger kunnen nagaan waar een zending zich bevindt.

Tot dusver heeft Facebook concrete afspraken met kledingzaken Zulily en Everlane, die hun klantendiensten openstellen voor Messenger, maar Zuckerberg wil veel breder gaan dan dat, en ook bijvoorbeeld vliegmaatschappijen en alle bedrijven (telefonie, kabel) die een drukke klantendienst hebben, bereikbaar te stellen voor Messenger, zonder dat er e-mail aan te pas komt.

Zuckerberg stelde verder de virtuele realiteit als een prioriteit van zijn bedrijf voor. Dat geldt voor games maar ook voor de nieuwsberichten die Facebook doorstuurt. Men richt zich op "sferische video's", die een 360 graden visie op de wereld bieden.

(RR)

Onze partners