Facebook groeit fors binnen Belgische bedrijven

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Belgische werknemers maken steeds meer gebruik van Facebook en vooral Linkedin. Eén op drie heeft een smartphone.

Belgische werknemers maken steeds meer gebruik van Facebook en vooral Linkedin. Eén op drie heeft een smartphone.

Het gebruik van sociale media op het werk is verdubbeld tegenover vorig jaar. 14% van de Belgische werknemers hanteert Facebook. Linkedin wordt al door 40% van de medewerkers gehanteerd. Dat staat in de recente studie van Unisys over de ‘Consumerization of IT’.

Daaruit blijkt dat Belgische bedrijven iets sneller inspelen op nieuwe technologie dan in het buitenland. “Toch heeft de it-afdeling het moeilijk om die evolutie te volgen. Het is vooral een sociaal gegeven. Het komt niet van het it-departement zelf en dus proberen ze er er het gebruikelijke programmanagement op toe te passen. Ze willen er immers controle over,” vertelt Marc Lambotte, general manager bij Unisys, die verantwoordelijk is voor de Benelux en Scandinavië.

Eén op drie werknemers maakt gebruik van een smartphone. Opvallend is dat bijna één op tien zelf zijn smartphone aankoopt. “Dat kan een besparing betekenen voor een onderneming, maar ook de support is belangrijk.” 7 op 10 van hen stapt immers naar de it-afdeling als er wat aan de hand is met het toestel. “Het it-departement kampt vooral met problemen over security, het uitdokteren van policies en heeft vooral te weinig medewerkers om het op te volgen.”

Overigens is het opmerkelijk dat de helft van de Belgen toegeeft dat ze in bed e-mailen, sms’en of op sociale media zitten. Eén op vijf doet het zelfs in bed voor het werk. Gevaarlijker is dat ongeveer de helft vertelt dat ze ook in de wagen op hun toestel tokkelen om berichten te verzenden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content