Facebook manipuleerde Amerikaanse presidentsverkiezingen

© iStock

Facebook manipuleerde de tijdlijnen van zijn gebruikers om hen te stimuleren te gaan stemmen voor de presidentsverkiezingen van 2012. Het sociale netwerk, dat al eerder een dergelijk experiment uitvoerde, veroorzaakt daarmee ophef in de VS.

Facebook vroeg aan enkele analisten de aandacht van zijn gebruikers op het Amerikaanse verkiezingsnieuws te vestigen door de actualiteit bovenaan hun feed te zetten, met als bedoeling te zien of gebruikers daardoor meer zouden gaan stemmen. Dat schrijft de Volkskrant.

Grotere opkomst door Facebook

Het experiment, dat bij 1,9 miljoen Amerikaanse gebruikers uitgevoerd werd, bewees inderdaad een grotere opkomst voor de verkiezingen. Volgens de onderzoekers steeg het deelnamecijfer in de groep van Facebookleden van 64 naar 67%.

Democraten in het voordeel

Volgens de Volkskrant zou de verhoogde deelname van Facebookgebruikers de democraten bevoordelen, omdat de kiezers die op het sociale netwerk zitten iets meer progressief stemmen dan de rest van de Amerikaanse bevolking.

Enkele maanden geleden lag Facebook al onder vuur omdat het de informatie van bijna 700.000 Engelstalige gebruikers gemanipuleerd had om de ’emotionele besmetting’ in groepen te bestuderen. (CB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content