Facebook-nieuwsfeed gaat veranderen: Zuckerberg wil meer sociale interactie zien

© iStock

Facebook gaat u vaker berichten van familie en vrienden tonen en minder van publieke pagina’s. Volgens Mark Zuckerberg, die het nieuws vannacht aankondigde, zullen we daardoor meer in interactie treden met elkaar en minder tijd verspillen aan passief scrollen. Dat zou beter zijn voor onze gemoedstoestand.

“We gaan een grote verandering doorvoeren in de manier waarop Facebook is opgebouwd”, schrijft oprichter Mark Zuckerberg. “Ik heb onze productie-teams de opdracht gegeven om de focus te verleggen: in plaats van u te helpen om relevante content te vinden, zullen we u aan meer betekenisvolle sociale interacties helpen.”

Zuckerberg klaagt dat video’s bekijken, nieuws lezen of een pagina-update aanschouwen te passieve bezigheden zijn. Daar wil hij een mouw aan passen. “De eerste veranderingen komen in de newsfeed, waar je meer te zien zal krijgen van vrienden, familie en groepen.”

Video’s of nieuwsartikelen van mediabedrijven zullen we minder te zien krijgen – tenzij er op wordt gereageerd door vrienden. De publieke content die je wel nog ziet, moet namelijk degene zijn die “aanzet tot interactie tussen mensen”. Ook gesponsorde pagina’s blijf je te zien krijgen: op dat vlak verandert er niets.

Beter voor gemoedstoestand?

Facebook kwam eerder negatief in het daglicht door onderzoek waaruit blijkt dat voortdurend door uw Facebook-feed scrollen verslavend kan zijn en slecht voor uw mentaal welbevinden. Maar volgens Zuckerberg toont onderzoek aan dat sociale media ons ook gelukkig of minder eenzaam kan maken: als we het platform maar gebruiken “om contact te hebben met mensen van wie we houden.”

Die bevindingen, samen met feedback uit de community, gebruikt hij nu als argument voor veranderingen die er moeten voor zorgen dat gebruikers op een actievere manier gebruik gaan maken van zijn platform.

Zuckerberg verwacht dat mensen daardoor minder lang op zijn platform zullen zitten, maar dat dit op langere termijn zowel de gebruikers als het bedrijf ten goede zal komen. “Ik verwacht dat de tijd die je wel op Facebook spendeert meer waardevol zal zijn”, schrijft de CEO – die ook weet dat een actieve gebruiker die op korte tijd veel data genereert, interessanter is voor adverteerders dan iemand die veel tijd doorbrengt met passief scrollen door zijn nieuwsfeed.

Facebook testte vorig jaar al enkele veranderingen om in te spelen op de feedback dat gebruikers meer berichten van familie en vrienden willen zien. Zo startte het in oktober in sommige landen met een opgesplitst nieuwsoverzicht, waarin berichten van vrienden en die van zakelijke pagina’s gescheiden werden. Dat had meteen ingrijpende gevolgen voor niet-gesponsorde pagina’s: sommige zagen hun bereik met twee derden dalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content