Facebook-reclame volgt u voortaan overal

© Reuters
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Facebook heeft zijn reclameregie Atlas voorgesteld. De concurrent voor Google AdSense zal de data die Facebook verzamelt over zijn gebruikers ontginnen om gerichte reclameboodschappen te kunnen tonen op alle mogelijke externe websites.

Eigenlijk is Atlas geen volledig nieuw platform. Facebook nam de reclamedienst vorig jaar over van Microsoft. Maar in een blogpost oppert ceo Erik Johnson dat zijn bedrijf het platform from scratch heeft heropgebouwd, met de uitdrukkelijke bedoeling om het gemakkelijker te maken voor adverteerders om consumenten te volgen, ongeacht het toestel dat ze gebruiken.

In een sneer naar Google stelt Johnson dat de traditionele manier om klanten te volgen op het internet (met cookies dus) niet accuraat meer is omdat consumenten intussen verschillende toestellen gebruiken om online te gaan. Op een traditionele pc achterhalen cookies welke websites surfers bezoeken, en in welke dingen ze geïnteresseerd zijn.

“Op mobiele toestellen zoals tablets en smartphones werken cookies niet optimaal”, schrijft de man. “Ze zijn niet geschikt om een klant nauwkeurig op te volgen in verschillende browsers op verschillende toestellen, en bovendien kunnen ze het offlinegedrag van consumenten niet in kaart brengen.”

Atlas werkt dus niet met cookies, maar gaat minen in de data die Facebook verzamelt over zijn gebruikers om erg gerichte reclameboodschappen te kunnen tonen op alle mogelijke externe websites, en op alle mogelijke mobiele toestellen.

Johnson heeft het over ‘people-gebaseerde’ marketing, die niet enkel gebruikers volgt ongeacht het toestel, maar waarmee ook online campagnes gelinkt kunnen worden aan offline sales, om te kunnen bepalen hoe effectief een campagne is.

People-centric

Nu Facebook niet langer enkel gaat adverteren op zijn eigen platformen (Facebook, Instagram), zal de concurrentie met Google enkel nog verhevigen. Overigens dacht het internetbedrijf van Larry Page en Sergei Brin ook na over een eigen people centric-strategie, dat was immers het hele opzet achter Google+.

Als Google+ succesvol was geweest, dan had ook Google de persoonlijke data van zijn gebruikers kunnen inzetten om zijn AdWords-reclameboodschappen te perfectioneren. Jammer genoeg voor de internetgigant is het nooit zo ver gekomen.

Het management beseft wel dat cookies niet zaligmakend zijn, en het bedrijf werkt aan een alternatief, maar voorlopig lijkt het er op dat Facebook met zijn ‘hybride’ tussen een sociaal netwerk en een reclameplatform een doeltreffender wapen onder de arm heeft. Met Atlas zal Facebook dan ook naar alle waarschijnlijkheid een flink stuk van zijn ‘reclame-achterstand’ op Google kunnen goedmaken.

Privacy

Rest wel het privacyvraagstuk. Facebook heeft al geen al te beste reputatie wat privacybeleid betreft, en nu het de gegevens van zijn gebruikers gaat vermarkten om reclame te verkopen en adverteerders beter te kunnen bedienen, is de kans groot dat het protest van de gebruikers nog zal toenemen. Moeten we dan toch Ello maar een kans geven, het niet-commerciële sociale netwerk dat sinds enkele dagen over ieders tong gaat?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content