Facebook steeds belangrijker voor delen van informatie

Google Search en Google News blijven nog altijd de voornaamste bron om trafiek te genereren naar online nieuwssites, maar de sociale netwerksite Facebook wordt steeds belangrijker voor de manier waarop consumenten nieuwsberichten vinden en delen.

Google Search en Google News blijven nog altijd de voornaamste bron om trafiek te genereren naar online nieuwssites, maar de sociale netwerksite Facebook wordt steeds belangrijker voor de manier waarop consumenten nieuwsberichten vinden en delen.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Pew ging het gedrag na van informatieverbruikers op het internet tijdens de eerste negen maanden van 2010. De 25 populairste online nieuwssites in de Verenigde Staten werden onder de loep genomen. Gemiddeld veertig procent van de trafiek op die sites wordt gevoed door andere sites.

Google Search en Google News blijven weliswaar de belangrijkste katalysator, maar de sociale media, en dan vooral Facebook, steken hun neus steeds nadrukkelijker aan het venster, zo leert het onderzoek. Zo is Facebook de tweede of derde bron om trafiek te genereren voor vijf van de 25 bestudeerde nieuwssites.

“Als het opzoeken van informatie de belangrijkste evolutie was van het voorbije decennium, dan zou het delen van informatie een van de belangrijkste voor het volgende decennium kunnen zijn,” schrijven de auteurs.

Twitter blijkt nog maar nauwelijks aanwezig als bron om trafiek te genereren. Slechts één van de 25 nieuwssites, die van de Los Angeles Times, verkrijgt meer dan 1 procent van zijn lezersbestand via Twitter (3,53 procent).

Het onderzoek leert ook dat het grootste deel van de internauten die naar nieuwssites surfen, dat maar bij gelegenheid doen. Ze surfen er maar één tot twee keer per maand naar toe en blijven er slechts enkele minuten hangen.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content