Facebook test zakelijke variant

Facebook At Work ziet er vrijwel identiek uit, met als voornaamste verschil dat je zakelijk profiel volledig gescheiden is van je privéaccount. © .
Pieterjan Van Leemputten

Met Facebook At Work wil de het sociaal netwerk de zakelijke markt aanboren. Momenteel gaat het om testen, een definitieve versie volgt later.

De geruchten van enkele weken geleden worden grotendeels bevestigt. Facebook At Work wordt een netwerk waar zakelijke gebruikers binnen een bedrijf kunnen communiceren. Je werkprofiel staat volledig los van je persoonlijk profiel en alles wat wordt besproken blijft binnen de virtuele bedrijfsmuren. Net zoals bij Facebook kan je groepen aanmaken, berichten versturen en evenementen aanmaken.

Momenteel test het bedrijf de toepassing bij een gesloten groep van bedrijven. Het product zit nog in een testfase. Mede daarom zijn de bijhorende apps (voor Android en iOS) enkel beschikbaar voor de partnerbedrijven.

Met Facebook At Work spreekt Facebook een markt aan die het tot nu toe links liet liggen. Bedrijven zoals Yammer (intussen overgenomen door Microsoft), Bluekiwi of het Belgische Knowledgeplaza spelen al enkele jaren in op de trend van sociale media binnen bedrijven. Anderzijds heeft Facebook de macht van meer dan een miljard gebruikers die het product al kennen nog voor het er is.

Momenteel is het nog niet duidelijk of Facebook zijn zakelijk netwerk betalend maakt of niet en hoe het dan zit met advertenties. Maar het belooft wel dat de data gedeeld op Facebook At Work veilig en vertrouwelijk is. Of dat genoeg is om zakelijke klanten te overtuigen om hun interne gesprekken boven een vind-ik-leuk-know te plaatsen zullen we in de komende jaren ontdekken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content