Facebook versterkt greep over het internet

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Facebook wil Google van de troon stoten als belangrijkste speler op het internet.

Facebook wil Google van de troon stoten als belangrijkste speler op het internet. Een reeks nieuwe producten moet ‘s werelds grootste sociale netwerk daarbij helpen.

De features moeten het gemakkelijker maken om ‘friends’ mee op sleeptouw te nemen op het internet. “We bouwen aan een web dat per definitie sociaal is”, klonk het gisteren uit de mond van Mark Zuckerberg op de F8-conventie in Californië, “en waarbij je contacten je voornaamste gids zijn.”

Zuckerberg weet natuurlijk als geen ander dat het internet geëvolueerd is naar een alles behalve anonieme plek, en zijn bedrijf wil zich nu positioneren als de ‘eigenaar’ van de informatie die u en ik delen op de netwerksite. “Facebook moet het hart worden van het sociale internet”, om het met de woorden van de ceo te zeggen.

De nieuwigheden die werden voorgesteld, hebben dan ook als constante dat ze de Facebookgebruiker centraal plaatsen op het web. Het meest opvallende is een nieuw protocol waarbij uitgevers en andere site-eigenaars hun content kunnen taggen, en ‘vind ik leuk’-knopjes op hun website kunnen plaatsen. Op die manier kunnen gebruikers aangeven wat ze leuk vinden op een website: van foto’s over nieuwsitems, tot kledij en muziek. De aangeklikte items verschijnen meteen op hun FB-profiel.

Facebook zal die informatie stockeren, en terugkoppelen naar de websites in kwestie. Deze kunnen de ‘individuele voorkeuren’ van de FB-gebruikers dan op hun beurt gebruiken om in meer gepersonaliseerde online ervaringen te voorzien.

Volgens de ceo zullen Facebook-leden uiteindelijk kunnen surfen op een web dat hen op maat gesneden is. Uiteraard kan dit enkel werken als gebruikers ingelogd zijn op het platform, en wanneer zowat alle pagina’s op internet ‘Facebookpagina’s’ geworden zijn.

Enkele van de early adopters van de ‘vind ik leuk’-knopjes zijn CNN, de filmsite IMDb.com en broekenfabrikant Levi’s.

En Google?
Eén en ander heeft natuurlijk gevolgen voor Google. Want wat als internetgebruikers het web niet langer doorzoeken via hyperlinks?

“Mensen gaan op zoek naar informatie, niet enkel via links naar webpagina’s, maar evenzeer door af te gaan op wat anderen belangrijk vinden”, gaf Zuckerberg bijna een sneer richting Eric Schmidt.

Of de degens nu gekruist worden met Google of niet, heel wat analisten gaan er van uit dat -als het internet inderdaad ‘socialer’ wordt- Facebook een nog dominantere speler zal worden, ten nadele van Google.

Dat Facebook en Microsoft de handen in elkaar hebben geslagen en met een concurrent komen voor Google Docs, versterkt nog de indruk dat de strijd tussen de twee internetgiganten definitief is ingezet.

Nieuwkomer Docs.com moet door de integratie met Facebook het delen van Office-documenten gemakkelijker maken. Overigens lijkt Docs.com niet alleen in naam, maar ook in werking op het alternatief van Google. Zo kan je documenten aanmaken of importeren, en vervolgens bewerken op een webpagina.

In tegenstelling tot bij Google Docs, hoef je niet langer e-mailadressen in te geven. Met de nieuwe dienst kun je rechtstreeks in je Facebook-contacten aanduiden met wie je een bestand wil delen. Bovendien verschijnen nieuwe documenten automatisch in je Facebook-feed, net zoals bij het delen van filmpjes en foto’s dus.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content