Facebook zet kerstrecord neer

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Op Kerstdag was Facebook de meest bezochte website na Google.

Op Kerstdag was Facebook de meest bezochte website na Google.

Maar liefst één op de 22 online bezoeken was voor rekening van de populaire sociale netwerksite. Dat berekende het onderzoeksbureau Hitwise dat wereldwijd meer dan een miljoen websites in het oog houdt.

Vergeleken met kerstmis 2007 gingen de Facebook-bezoeken er jaar op jaar met 69 procent op vooruit: goed voor een totaal marktaandeel van 4,65 procent. Dat maakte van Facebook op die dag zelfs de tweede meest bezochte website ter wereld. De site moest enkel zoekgigant Google laten voorgaan. YouTube eindigt op drie.

In een interview met B BC zegt Robin Goad van Hitwise dat heel wat trafiek toe te schrijven was aan mensen die Facebook gebruiken om tijdens de kerstperiode in contact te komen met vrienden en familie, in plaats van traditionele kerstkaartjes te versturen of wensen via de telefoon over te brengen.

Toch was de stijging dit jaar groter dan verwacht. Volgens Hitwise zijn de cijfers het bewijs dat netwerksites meer en meer een centrale plaats aan het innemen zijn in het sociale leven van mensen en een essentieel middel geworden zijn om in contact te treden met hun vrienden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content