Financial Times sloot 2012 af met meer digitale dan papieren abonnees

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

De Britse zakenkrant Financial Times heeft in 2012 voor het eerst een volledig jaar afgesloten met meer digitale dan papieren abonnees.

Dat het aantal digitale abonnees het aantal abonnees op de gedrukte Financial Times in 2012 overstegen heeft, werd al duidelijk uit de resultaten van de eerste jaarhelft. Nu heeft moederbedrijf Pearson ook de jaarcijfers van 2012 bekendgemaakt, en die bevestigen de trend.

De krant klokte eind 2012 af op 602.000 abonnees. 318.000 mensen onder hen hadden een digitaal abonnement, de resterende 274.000 een papieren abonnement. Half de omzet van de FT Group werd tevens gehaald uit digitale diensten.

In totaal lazen 3,5 miljoen mensen de krant via de web-app, die in de browser werkt en daardoor compatibel is met meerdere mobiele apparaten. In ons land heeft het dagblad De Tijd een soortgelijke applicatie.

Pearson maakte nog bekend dat 30 procent van het verkeer op FT.com vorig jaar afkomstig was van een mobiele drager, en dat 15 procent van alle nieuwe abonnees langs de mobiele snelweg binnenkwam.

Onlangs kondigde de Financial Times nog zijn ‘digital first’ strategie aan: toekomstige artikels zullen eerst verschijnen op de online kanalen, daarna pas op papier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content