FIT trekt Vlaamse hightech naar buitenland

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Met Europese en Vlaamse centen heeft het Vlaamse agentschap voor internationaal ondernemen ‘Flanders Investment & Trade’ (FIT) een project op poten gezet om de Vlaamse hightech buiten de Europese grenzen te lanceren en stimuleren.

Met Europese en Vlaamse centen heeft het Vlaamse agentschap voor internationaal ondernemen ‘Flanders Investment & Trade’ (FIT) een project op poten gezet om de Vlaamse hightech buiten de Europese grenzen te lanceren en stimuleren.

“We hebben dringend een eigen Google nodig”, stelt de voor de gelegenheid opgetrommelde Martin Hinoul, voormalige federaal technologie-attaché. “We moeten daardoor de buitenlandse technologiebedrijven naar Vlaanderen brengen en vice versa.” Dat is samengevat in een paar woorden waarom FIT eind augustus een projectvoorstel deed aan het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), getiteld ‘Internationalisatie van de Vlaamse kenniseconomie’. In januari van dit jaar werd de projectovereenkomst getekend, goed voor een klein half miljoen euro (waarvan 40 procent afkomstig is van EFRO, 45 procent van Vlaamse Hermes-cofinanciering en de rest van FIT).

Het project, dat loopt tot eind 2010, wordt getrokken door 5 technologieattachés van FIT, onder wie voor de ict-sector Annik Bouquet (Los Angeles) en Ralph Moureau (New Delhi). Die technologieattachés zullen de 4 belangrijke doelstellingen van het project samen proberen waar te maken.

Ten eerste gaan de attachés op zoek naar de Vlaamse (vb. IBBT, DSP Valley, Agoria, …) en buiten-Europese technologieclusters en proberen ze die met elkaar in contact te brengen. Het uiteindelijke doel is daar om een blijvende samenwerking te creëren tussen die organisaties. Ten tweede proberen de attachés ook inzicht te krijgen in en een overzicht te maken van alle mogelijke binnen- en buitenlandse subsidies voor de ondersteuning van de Vlaamse hightechbedrijven.

Ook, en dat is de derde doelstelling, trachten ze Vlamingen in het buitenland in te zetten als een soort buitenlands netwerk. Onder meer het netwerk ‘Club Diaspora’ deed dat voordien al en zal daarvoor dan ook worden ingeschakeld, met een nieuwe website toe. Tenslotte moet een communicatieplatform, in casu ook hier een gloednieuwe website (http://efro.fitagency.be : nog in opbouw en dus vooralsnog niet toegankelijk), op poten worden gezet om alle informatie te bundelen die uit de genoemde doelstellingen voortvloeit.

De attachés wijzen op de hulp die zij Vlaamse bedrijven kunnen bieden en dat bedrijven geen schrik moeten hebben om – “gratis!” – gebruik te maken van de expertise die zij kunnen bieden. Of zoals Hinoul het stelt: “Er zijn onwaarschijnlijk veel mogelijkheden in het buitenland, maar je moet er een netwerk hebben. Vandaar dat onze aanwezigheid daar essentieel is.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content