Fitbit bevestigt overname smartwatchpionier Pebble

© Pebble
Wim Kopinga Freelance journalist

Fitbit zal de intellectuele eigendommen en het personeel van Pebble overnemen. Het merk Pebble en de producten van het bedrijf zullen een langzame dood sterven.

Dat hebben de bedrijven woensdag gezamenlijk bekendgemaakt.

Hoeveel Fitbit voor de overname over heeft is niet bekendgemaakt, maar volgens Bloomberg en de Financial Times gaat het om 40 miljoen dollar. Met de overname wil Fitbit de eigen producten verbeteren en zich meer gaan toeleggen op de gezondheidszorg.

Omdat het Fitbit niet om de merknaam gaat, worden de producten van Pebble de nek om gedraaid en aan de ontwikkeling van Pebble-smartwatches komt een eind. De Pebble Time 2 en Core, die nog in ontwikkeling waren en verschillende mensen al besteld hadden, worden niet meer geleverd. Wie al een aanbetaling gedaan had krijgt zijn geld terug en hoeft hier niets voor te doen.

Bestaande Pebble-horloges blijven werkzaam, maar het bedrijf waarschuwt dat de ondersteuning daarvoor verdwijnt. Hierdoor zouden ze in de toekomst minder goed kunnen gaan functioneren. De garantie op producten van Pebble verdwijnt meteen.

Pebble

Pebble wist als pionier op de smartwatchmarkt in totaal meer dan 40 miljoen dollar op te halen via crowdfundingplatform Kickstarter. Het bedrijf bracht in 2012 al zijn eerste slimme horloge uit, ruim twee jaar voordat Apple een vergelijkbaar product aankondigde. Hoewel er veel gebruikers zijn en ontwikkelaars vooral het open ecosysteem roemen, wist het bedrijf maar moeilijk door te groeien tot een grote marktspeler.

Nauwelijks groei

Groei is sowieso een pijnpunt op de smartwatchmarkt, want wereldwijd liggen de slimme horloges niet lekker in de markt. Een slim horloge wordt vaak gezien als nicheproduct en volgens de analisten van IDC groeide de wereldwijde wearablesmarkt in het derde kwartaal met slechts 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit heeft er mee te maken dat net als in andere takken van de consumentenelektronica ook bij wearables weinig innovatie te zien is waardoor de vraag naar een vervangend toestel nauwelijks bestaat.

Vorige maand waarschuwde Fitbit dat de verkopen niet zouden voldoen aan de verwachtingen door tekorten bij de toeleveranciers en een daling in de verkoop in Azië. Met de overname van Pebble zullen die problemen niet meteen verdwijnen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content