Fits.me wint starterscompetitie Plugg

Fits.me uit Estland is met zijn virtueel pashokje de winnaar van de Plugg-starterscompetitie.

Fits.me uit Estland is met zijn virtueel pashokje de winnaar van de Plugg-starterscompetitie.

Al voor het derde jaar werd in Brussel Plugg georganiseerd: een conferentie rond Europese starters. Het hoogtepunt van de dag was een competitie waarin 20 startups het tegen elkaar opnemen. Welgeteld twee minuten kreeg elke jonge onderneming om zich aan het aanwezige publiek – een mix van entrepreneurs, durfkapitalisten en marketingmensen – voor te stellen.

De jury pikte op basis van het zakenmodel het beste idee eruit en dat bleek Fits.me uit Estland te zijn. Fits.me omschrijft zichzelf als een virtueel pashokje voor online retailers van kledij. Wanneer een klant zijn of haar juiste maat moet selecteren, schiet Fits.me in actie. Op basis van een vijftal parameters die de klant ingeeft, toont Fits.me het gekozen kledingsstuk op een ‘robotweergave’ van het lichaam. Zo kan de klant zien of een L dan wel een XL-maatje hem het beste past.

Voor de retailer moet de meerwaarde erin zitten dat heel wat minder kledingstukken teruggestuurd worden. Die ‘return rate’ zou volgens een eerste trial met Quelle tot 28 procent teruggedrongen worden. Tijdens zijn presentatie had Hekki Haldre van Fits.me het over een grote potentiële markt. Amper 7 procent van alle kledij wordt momenteel immers online verkocht. Toch is hetvolgens Hekki Haldre nu al een markt van 36 miljard dollar, tegenover 20 miljard dollar voor computers. Fits.me heeft al 1,3 miljoen kapitaal opgehaald vorig jaar en wil dat nu met 700.000 euro aan ‘bridge financing’ verhogen.

Runners-up in de wedstrijd waren Inbox2 en Distimo. Inbox2 wil e-mailaccounts en sociale netwerken diep integreren en er een sterke zoekmotor voor bouwen. De idee is dat je via die zoekmotor meteen bij het gezochte bericht uit komt – of dat nu op Twitter dan wel in je Gmail-outbox terug te vinden is. Distimo is dan weer een platform voor ‘app store analytics’. Ontwikkelaars van mobiele applicaties kampen met het probleem dat ze maar moeilijk kunnen inschatten welke app store het meest geschikt is om hun applicaties te verspreiden. De meetinstrumenten en rapporten van Distimo op basis van echte marktgegevens (geen surveys) moet een betere inschatting mogelijk maken.

De prijs van het publiek ging naar het Belgische RazWar dat “een revolutie in de markt van scheermesjes” predikt. RazWar is een prettig gestoorde e-commerce site die scheermesjes en andere scheerattributen aan de man brengt aan prijzen die drastisch lager zijn dan die van de traditionele fabrikanten. Misschien dat de felgesmaakte claim van de SaaS-term – Shaving as a Service – wel meegespeeld heeft in het behalen van de publieksprijs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content