Forrester: ICT-industrie normaliseert

In 2010 gaat er op internet wereldwijd 2,7 duizend miljard euro om. Het aantal bestellingen bedraagt 14 miljard. De ict-industrie legt de komende jaren de basis hiervoor door eindelijk te leveren wat het belooft. Dat zei Brain Kardon van Forrester aan de vooravond van de Cebit.

Brain Kardon, chief strategy officer van Forrester Research, houdt van storm. Dat bekende hij bij de aftrap van het ICT World Forum 2004, aan de vooravond van de ict-beurs Cebit in Hannover. Wanneer een storm is uitgewoed, breekt de tijd van wederopbouw aan. Het geeft nieuwe energie. Ook de ict-industrie komt uiteindelijk sterker uit de tumulteuze tijden die achter ons liggen..Zijn motto voor de periode 2003-2006 is ?Get Real?. Ict-fabrikanten en leveranciers richten zich op het verbeteren en toepasbaar maken van de technologie en diensten die ze reeds in huis hebben. Al die termen die computerbedrijven bezigen, zoals adaptive , on demand, seamless computing of utility computing, betekenen maar ding: ?het werkt nog niet, maar we zijn het aan het maken.? Kardon erkent dat de komende periode geen spannende tijd voor techneuten is, zoals de gouden periode tussen 1996 en 2000. Maar, benadrukt hij, het is wel een interessante tijd met échte bedrijven die geld verdienen en loyale klanten hebben.De Forrester-analist wijst er verder op dat de normalisering van de ict-industrie gepaard gaat met een grote opruiming onder het grote aantal leveranciers en het op een lijn komen zitten van directeuren en it-managers over de rol die ict in hun organisatie moet spelen. Op technologisch gebied voorziet hij een groei van open source-software, rfid en draadloze en mobiele communicatie. In de huiskamer vindt een betaalbare integratie plaats tussen hardware, breedband en toepassingen.Nu de economische indicatoren in de VS en in iets mindere mate Europa weer hoger uitslaan verwacht Kardon dat in de periode 2006-2010 de fase van X(extended)internet aanbreekt. Hij formuleert dit als de praktische koppeling tussen de digitale en de fysieke wereld. Hierin zullen zowel bedrijven als consumenten via een groeiend aantal apparaten (pc?s, pda?s, laptops, mobieltjes) massaal aankopen doen op internet. Daarnaast zullen bedrijven hun producten- en dienstenaanbod digitaliseren. De analist noemt als voorbeeld Michelin die nu al banden voor vrachtwagens verkoopt waarin chips zitten. De fabrikant kan via die chips en plaatsbepalingstechnologie op het net de conditie van de banden in de gaten houden en aan een truckbedrijf aangeven of er onderhoud moet worden gepleegd. Kardon: Michelin verkoopt geen banden meer, maar e-services.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content