Forrester: "Kijk kritisch naar contract met Satyam"

12/01/09 om 11:30 - Bijgewerkt om 11:29

Bron: Datanews

Klanten van ict-dienstverlener Satyam moeten beoordelen of ze de contracten met de dienstverlener nog verder willen zetten, zegt analistenbureau Forrester.

Klanten van ict-dienstverlener Satyam moeten beoordelen of ze de contracten met de dienstverlener nog verder willen zetten, zegt analistenbureau Forrester.

Analistenbureau Forrester vindt dat klanten van de Indiase ict-dienstverlener Satyam kritisch naar hun contract moeten kijken. Het analistenbureau geeft het advies omdat de Indiase dienstverlener verstrikt geraakt is in een boekhoudschandaal. "Het contract is waar bedrijven zich aan kunnen vasthouden. Ze moeten daarom goed kijken naar de clausules over overstappen en het eigendomsrecht."

Het analistenbureau vraagt zich af of het voortbestaan van Satyam als zelfstandig speler op de markt nog wel gewaarborgd is. "De vraag is of de Indiase overheid ingrijpt of dat het bedrijf in delen wordt verkocht. De firma kondigde op 8 januari aan dat het op zoek is naar een investeringsmaatschappij om de verschillende opties te bekijken."

Verwacht wordt dat klanten gaan kijken naar andere uitbestedingspartijen waar ze al zaken mee doen. Het analistenbureau zou al door een aantal partijen benaderd zijn om de strategie rond outsourcing te bespreken.

De boekhoudschandalen bij de Indiase ict-dienstverlener Satyam bezorgen India een slecht imago, vindt Forrester. "De afgelopen jaren hebben klanten Indiase bedrijven geprezen voor hun klantvriendelijkheid, kwaliteit en superioriteit op het gebied van softwareontwikkeling. De recente gebeurtenissen bij Satyam, inclusief het aftreden van de topman, zetten vraagtekens bij dat opgebouwde imago", aldus de analisten.

In samenwerking met Computable

Onze partners