Forrester voorspelt moeilijke toekomst voor Microsoft SharePoint

SharePoint is populair bij it-professionelen, maar bedrijfsleiders staan steeds sceptischer tegenover het samenwerkingsproduct van Microsoft. Dat schrijft marktonderzoeker Forrester in een nieuw rapport.

Kan SharePoint in de toekomst nog wel genoeg voldoen aan de groeiende behoeften inzake cloud, sociale netwerken en ondersteuning voor mobiele platformen? Dat vragen beslissingsnemers binnen bedrijven zich in toenemende mate af, toch volgens marktonderzoeksbureau Forrester. In een rapport met de veelzeggende titel SharePoint Enters Its Awkward Teenage Years schrijven analisten Rob Koplowitz en John Rymer dat het onduidelijk is of grote bedrijven nog wel zullen blijven investeren in Microsofts samenwerkingsplatform, ondanks de grote steun die het product nog geniet in de it-afdelingen.


De auteurs bevroegen 153 Amerikaanse it-beslissers van grote bedrijven over hun toekomstige plannen met SharePoint. Uit hun onderzoek blijkt dat 73% van de it-professionelen tevreden zijn met SharePoint, maar dat dit bij de it-beslissers maar 62% is. “Vaak rollen it-professionelen de nieuwste en beste SharePoint release uit, om dan toe te kijken hoe veel gebruikers het product de rug toekeren,” schrijven Koplowitz en Rymer. Gebruikers zijn ontevreden over de gebruikerservaring, staan sceptisch tegenover de bedrijfsvoordelen van SharePoint en geven vaak de voorkeur aan andere tools zoals e-mail of eenvoudigere cloudoplossingen zoals Google Apps of Box, aldus Forrester.


Het succes van SharePoint Online, de cloudversie van Microsofts samenwerkingsplatform, blijft ook uit volgens het rapport. Slechts 4% van de ondervraagde bedrijven gebruikt de cloudversie exclusief. Dit zal wellicht stijgen tot 8% wanneer SharePoint 2013 later dit kwartaal uitkomt. Ruim 26% van de bedrijven is van plan om de lokale versie van SharePoint samen met de cloudversie te gebruiken. Wel blijkt uit het rapport dat 68% van de bedrijven van plan is om binnen de twee jaar naar de nieuwe versie over te stappen.


Microsoft wou geen commentaar geven op de bevindingen van Forrester.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content