Fors minder online kopers in België dan in buurlanden

In België wordt minder vaak online geshopt dan in onze buurlanden, zo blijkt uit een enquête van Eurostat. Van de Belgische internetgebruikers zegt 55 procent in de 12 maanden voor de bevraging iets online gekocht te hebben.

In Nederland (69 procent), Duitsland (77 procent), Luxemburg (73 procent), Frankrijk (69 procent) en het Verenigd Koninkrijk (82 procent) ligt dat cijfer een pak hoger. Het gemiddelde in de Europese Unie ligt op 59 procent. Het gaat om cijfers van 2012.

De Belgische internetgebruikers kochten in de eerste plaats (28 procent) reizen en vakantieverblijven via het internet. Twintig procent zegt kledij of sportgerief gekocht te hebben, 15 procent kocht boeken, magazines of studiemateriaal en 5 procent bestelde voedingswaren via het internet.

“Belgen zijn risico-avers”

Dat er in België minder vaak online wordt gekocht, verbaast retailspecialist Gino Van Ossel, professor aan Vlerick Business School, allerminst.

“België hinkt al jaren achterop.” Hij ziet verschillende verklaringen. “De meest structurele is dat de Belgen risico-avers zijn. Ze pikken minder snel dingen op die risicovol kunnen lijken”, klinkt het. “Bezwaren die naar boven komen, spelen meer en wegen langer door.” Hetzelfde fenomeen bestaat in enkele Zuid-Europese landen.

Beperkt aanbod

Voorts is het aanbod aan webwinkels beperkter in België. “Als internationale ketens niet in heel Europa een webshop lanceren, dan is België er doorgaans niet bij”, zegt Van Ossel. Hij wijst erop dat bijvoorbeeld H&M nog geen webwinkel heeft in België, terwijl dat voor JBC pas sinds dit jaar het geval is.

De professor voegt nog toe dat België relatief veel fysieke winkels heeft. “We zien dat meer vierkante meter winkelruimte per inwoner, het e-commerce doorgaans wat moeilijker maakt.”

Inhaalbeweging

Maar België is aan een inhaalbeweging bezig. “De groeicijfers – aantal mensen, frequentie van online aankopen, … – liggen tegenwoordig meestal hoger dan in de buurlanden.”

De risico-aversie van de Belg geldt niet voor alle online-aankopen, voegt Van Ossel ten slotte toe. Zo staat België wel aan de top inzake het online bestellen van producten die nadien kunnen worden afgehaald en betaald in de winkel. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content