Foute casting bij it-outsourcing geen uitzondering

02/04/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 01/04/07 om 23:59

Bron: Datanews

De helft van de dienstenleveranciers voor it-outsourcing beschouwen zich als "businesspartners", terwijl amper 6 procent van hun klanten die visie delen. Dat is een van de lessen uit een grootschalige studie over it-outsourcing bij de banksector in Luxemburg.

Het [Centre de Recherche Public Henri Tudor] bevroeg in het begin van dit jaar 53 banken en 24 it-dienstenleveranciers in het kader van een grootschalig onderzoek rond it-outsourcing in de financiële sector van het Groothertogdom Luxemburg. Dat land heeft, naast het feit dat er heel wat Belgische ict'ers werken, veel raakpunten met België qua ict-keuzes.De studie (waar we in detail op terug komen in het volgende nummer van Data News) bevestigt heel wat vooronderstellingen over de motivaties van outsourcing (de wil van de bank om zich op z'n 'core business' te concentreren, gebrek aan interne resources, enz.) en over de slaagfactoren ervan (betrekken van alle belangrijke partijen, flexibiliteit en reactievermogen van de leverancier, enz.).De helft van de bevraagde banken heeft zijn toevlucht genomen tot outsourcing van ten minste een deel van de it. In de meerderheid (53 procent) van de gevallen is dat outsourcingsaandeel niet hoger dan 20 procent van de totale it-organisatie. Vooral het beheer en onderhoud van systemen en netwerken wordt uitbesteed.De gemiddelde duur van een outsourcingscontract is 4 jaar. De gemiddelde waarde ervan bedraagt 11 miljoen euro.Maar de meest interessante weetjes zijn zonder enige twijfel afkomstig uit de confrontatie tussen de antwoorden van de leveranciers en die van de klanten. Zo blijkt dat 50 procent van de leveranciers zich beschouwt als een 'partner van de business' van wie de rol niet enkel technisch is. Die perceptie wordt slechts gedeeld door 6 procent van de bevraagde banken. De overgrote meerderheid ziet de dienstverlener als een 'leverancier van it-diensten'. In diezelfde gedachtegang zien banken de technische competentie van een dienstverlener als het belangrijkste selectiecriterium.

Onze partners