Fraude bij internetbankieren gaat 'multikanaals'

14/06/12 om 09:53 - Bijgewerkt om 09:53

Bron: Datanews

Om fraude te plegen bij internetbankieren maken internetcriminelen meer en meer gebruik van telefonisch contact met hun slachtoffer, in combinatie met kwaadwillige software, om een valse overschrijving uit te voeren. Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële Sector, en de Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de Belgische politie hameren op een groter bewustzijn bij de gebruikers van internetbankieren om internetfraude te voorkomen.

Fraude bij internetbankieren gaat 'multikanaals'

Om fraude te plegen bij internetbankieren maken internetcriminelen meer en meer gebruik van telefonisch contact met hun slachtoffer, in combinatie met kwaadwillige software, om een valse overschrijving uit te voeren. Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële Sector, en de Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de Belgische politie hameren op een groter bewustzijn bij de gebruikers van internetbankieren om internetfraude te voorkomen.

Vorig jaar telden de Belgische banken 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren, een verdubbeling ten opzichte van de 3,8 miljoen abonnementen in 2006. Febelfin meldt dat die abonnees vorig jaar goed waren voor 460 miljoen geregistreerde sessies.

Samen met de populariteit is immers ook het aantal fraudegevallen bij internetbankieren toegenomen. In de eerste vijf maanden van 2012 werden 261 fraudegevallen vastgesteld, tegenover 94 in 2011. In 2012 ging zo een totaalbedrag van 715.081 euro verloren. Febelfin merkt op dat de fraudegevallen wel nog altijd een minimaal percentage (0,00006 procent) uitmaken ten opzichte van het aantal sessies.

De belangrijkste reden voor fraude ligt bij een ontoereikende virusbescherming van de klant, waardoor kwaadwillige software geïnstalleerd kan worden. Febelfin en de FCCU melden dat de frauders nu ook telefonisch contact opnemen met hun slachtoffer, als die een sessie voor internetbankieren begint. "De gebruiker krijgt telefoon van iemand die zich uitgeeft voor een medewerker van de bank", legt Dierckx uit. "Een bank zal echter de klant nooit opbellen tijdens een sessie en om persoonlijke gegevens of een elektronische handtekening vragen."

Luc Beirens, hoofd van de FCCU, vertelt dat de fraudeurs tussenpersonen inzetten, die frauduleus verkregen geld doorsluizen. "Zo is het heel moeilijk om het geld te volgen", aldus Beirens. Febelfin en de FCCU sloegen dan ook de handen in elkaar om informatie over en analyse van de internetfraude te centraliseren.

Voorts hameren Febelfin en de FCCU erop dat computerveiligheid een verantwoordelijkheid is van zowel de banken als de consumenten. "De banken doen alles om de veiligheid te garanderen, maar ook de consument moet waakzaam zijn", luidt het. "Niemand laat de deur van zijn huis open voor inbrekers, datzelfde moet ook gelden voor zijn computer", aldus Dierckx. "Onachtzaamheid en verfijndere software maken het moeilijk om iets aan die fraude te doen." Actuele antivirussoftware en firewalls kunnen al heel wat oplossen.

Op de website www.safeinternetbanking.be staan adviezen voor de veiligheid van banktransacties via het internet.

Bron: Belga

Onze partners