Fraudeurs misbruiken naam NMBS om kredietkaartgegevens te ontfutselen
Na onder meer banken en telecombedrijven is nu ook de NMBS het slachtoffer geworden van phishing, waarbij fraudeurs per e-mail geld van gebruikers proberen af te troggelen. NMBS Europe, dat treinreizen naar of in het buitenland verkoopt, waarschuwt haar klanten.
De NMBS ontving het voorbije weekend enkele klachten van mensen die een e-mail hadden ontvangen die zogezegd van NMBS Europe kwam. Daarin wordt gevraagd om kredietkaartgegevens in te geven op een webpagina zodat een dubbele betaling terugbetaald kan worden, inclusief een commerciële geste van 15 euro. Het is niet duidelijk hoeveel van zulke e-mails er verspreid zijn.
De NMBS waarschuwt nu dat die mail niet van haar komt en dat consumenten er dus beter niet op ingaan, aangezien de fraudeurs het gemunt hebben op de kredietkaartgegevens.
‘NMBS Europe vraagt nooit kredietkaartgegevens via een publieke, onbeveiligde pagina en werkt enkel met officiële partners om aankopen via kredietkaarten te beveiligen’, luidt het.
Wie toch op de e-mail ingegaan is, krijgt van de spoorwegmaatschappij het advies zijn kredietkaart zo snel mogelijk te laten blokkeren en aangifte te doen bij de politie. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier