Frequent mediagebruik knaagt aan zelfbeeld jongeren

29/04/14 om 10:33 - Bijgewerkt om 10:33

Bron: Datanews

Kinderen en jongeren die veel internetten en tv-kijken, krijgen vaak beelden te zien van leeftijdsgenoten die misdrijven plegen of er het slachtoffer van worden. Die beelden geven hen over het algemeen een lagere zelfwaardering.

Frequent mediagebruik knaagt aan zelfbeeld jongeren

Kinderen en jongeren die veel televisiekijken of internetten, zien veel beelden van leeftijdsgenoten die de daders dan wel de slachtoffers zijn van misdrijven. Wie een overvloed van zulke beelden voorgeschoteld krijgt, heeft over het algemeen een lagere zelfwaardering. Beelden waarin vriendschappen in de kijker worden gezet, resulteren dan weer in een sterkere zelfwaardering bij jonge mensen. Dat blijkt uit een studie van het Kenniscentrum Kinderrechten (KeKI), gebaseerd op cijfers van het Jeugdonderzoeksplatform.

In de studie geeft 61% van de Vlaamse jongeren tussen 14 en 25 jaar aan dat ze in de media regelmatig tot vaak beelden zien van kinderen en jongeren die misdrijven plegen. 63% zegt regelmatig tot vaak beelden te zien van kinderen en jongeren die slachtoffer worden of die zich in een bedreigende situatie bevinden.

Tegelijk ziet 48% van de jonge respondenten zelden tot nooit beelden van leeftijdsgenoten die samen leuke dingen doen met hun vrienden. 71% ziet amper of nooit beelden van kinderen en jongeren die beloond worden omdat ze iets positiefs deden.

Hoger mediagebruik = meer beelden van misdrijven

Een belangrijke factor die bepaalt welke beelden kinderen en jongeren zien, is de frequentie van hun mediagebruik. Bij kinderen en jongeren die in verhouding een hoog mediagebruik hebben, ziet 15% vaak tot elke dag beelden van jonge slachtoffers. Bij de kinderen en jongeren met een laag mediagebruik is dit slechts 2,5%. 16% van de frequente mediagebruikers ziet vaak tot dagelijks beelden van kinderen en jongeren die misdrijven plegen, tegenover 3,4% van de kinderen en jongeren met een laag mediagebruik.

Bij beelden van kinderen en jongeren die samen leuke dingen doen met hun vrienden, zijn de verschillen opvallend kleiner. Een hoger mediagebruik is met andere woorden gelinkt aan een grotere perceptie van misdrijfgerelateerde beelden.

Verband tussen mediagebruik en zelfwaardering

Er blijkt een verband te zijn tussen de beelden die kinderen en jongeren in de media zien en hun zelfwaardering. Gezien kinderen en jongeren nog volop hun identiteit aan het ontwikkelen zijn, zullen mediabeelden vooral op hen een effect hebben. Wie beelden ziet van kinderen en jongeren die een misdrijf plegen, heeft een lagere zelfwaardering. Beelden van kinderen en jongeren die met hun vrienden leuke dingen doen, zijn gelinkt aan een hogere zelfwaardering.

Tegelijk blijkt dat invloeden uit de directe omgeving nog steeds veel belangrijker zijn voor hun zelfwaardering dan mediabeelden. Toch tonen deze bevindingen aan dat de rol van de media zeker niet onderschat mag worden. De media bouwen mee aan een sociaal klimaat dat percepties en ideeën over kinderen en jongeren, en dus ook gedrag naar kinderen en jongeren toe, bepaalt. In die zin zorgen mediabeelden mee voor een subtiel en onbewust proces dat het algemeen welzijn van kinderen en jongeren kan beïnvloeden. (Belga/MI)

Onze partners