Gadgetfreaks zijn arrogant

Gadgetfreaks die nauwelijks kunnen wachten op de nieuwste modellen van hun favoriete elektronica, zijn doorgaans assertiever dan anderen, sterke leidersfiguren, ja zelfs arrogant. Tot die conclusie komt een Amerikaans onderzoek.

Gadgetfreaks die nauwelijks kunnen wachten op de nieuwste modellen van hun favoriete elektronica, zijn doorgaans assertiever dan anderen, sterke leidersfiguren, ja zelfs arrogant. Tot die conclusie komt een Amerikaans onderzoek.

De studie die het online advertentiebureau Mindset Media samen met Nielsen Online uitvoerde, telde zo’n 25.000 Amerikaanse volwassenen deelnemers. Fervente consumenten van de nieuwste technologische toestellen (laten we ze voor het gemak ‘gadgets’ noemen), blijken hoger te scoren in karakteristieken zoals leiderschap, dynamisme en assertiviteit. In karaktertrekken zoals ‘bescheidenheid’ scoren gadgetfreaks dan weer erg slecht.

Vorige onderzoeken wezen steeds naar rijke, jonge mannen als de ‘early adopters’ van nieuwe technologie. “Maar dit onderzoek vertelt ons dat ook karaktereigenschappen – los van het geslacht, de leeftijd en het inkomen – duidelijk verweven zijn met het al of niet aankopen van nieuwe multimediaspullen”, zegt Sarah Welch van Mindset Media.

Respondenten die maximaal scoorden voor het onderdeel ‘leadership’, hadden doorgaans drie of meer computers gekocht in de afgelopen twee jaar. En vergelijkbaar: bij wie hoog scoorde voor het onderdeel ‘assertiviteit’, was de waarschijnlijkheid dat hij of zij een nieuwe gsm zou kopen van zodra het nieuwe model op de markt was, aanzienlijk groter (62 procent). Sarah Welch meent dat deze resultaten een impact kunnen hebben op de wijze waarop fabrikanten nieuwe consumenten willen aantrekken, en mogelijk zelfs op het design van de producten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content