Gamen tegen verveling in de klas

Na een enquête bij 4.000 scholieren doet de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) een oproep voor “zinvolle leerstof”. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) hoopt de jongeren te prikkelen met nieuwe methodes.

Na een enquête bij 4.000 scholieren doet de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) een oproep voor “zinvolle leerstof”. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) hoopt de jongeren te

prikkelen met nieuwe methodes. “Het lijkt me een goed idee games te introduceren in de klas”, zegt hij in De Standaard en Het Nieuwsblad.

Uit de enquête van de VSK blijkt dat veel leerlingen school maar saai vinden. “Leerlingen zouden de les veel aangenamer vinden als ze er dingen leren die ze later nog nodig hebben en nog kunnen gebruiken”, zegt VSK-voorzitter Timur Michelashvili (16). Minister Smet begrijpt dat pleidooi. “Toen ik vorig jaar mijn oor te luisteren legde bij leerlingen in Vlaanderen, schrok ik ervan hoe vaak kinderen zeiden dat ze naar school gaan saai vinden”, zegt Smet.

De minister wijt de klachten aan de leefwereld waarin jongeren leven. “De scholieren van tegenwoordig zijn in hun vrije tijd bezig met internet, met games, met televisie. Het is een omgeving vol prikkels, maar in de klas zie je soms het andere uiterste.” Smet raadt de scholen aan om die leefwereld over te dragen naar de klas. “Volgens mij is het een goed idee om games te introduceren in het onderwijs. Want je kan dat ook gebruiken om te leren, er bestaan bijvoorbeeld wiskundegames.”

Smet wijst er voorts op dat dit schooljaar de nieuwe “vakoverschrijdende eindtermen” in voege treden. “Zeker in het secundair onderwijs komt het praktische daardoor meer aan bod en worden lessen meer competentiegericht.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content