Gamen? Voor het sociale contact natuurlijk!

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Het beeld van de bleke, asociale gamer met zwartomrande ogen moet dringend bijgesteld worden, zo blijkt uit een Gentse masterproef. Spelers van het online rollenspel ‘World of Warcraft’ (WoW) doen dat vooral voor het sociale contact.

Het beeld van de bleke, asociale gamer met zwartomrande ogen moet dringend bijgesteld worden, zo blijkt uit een Gentse masterproef. Spelers van het online rollenspel ‘World of Warcraft’ (WoW) doen dat vooral voor het sociale contact.

Melanie De Vocht van de UGent hield een online enquête bij 1.700 gamers uit 39 landen voor haar masterproef in de communicatiewetenschappen. Bijna 70 procent van de respondenten geeft aan dat ze WoW niet zouden spelen als er geen mogelijkheid bestond om met anderen om te gaan.

Bij World of Warcraft creëert de gamer een eigen personage of avatar, waarmee hij in een fantasiewereld queesten kan vervullen, vechten met andere personages of zich in een beroep kan verdiepen. In het spel lopen duizenden andere gamers in hun virtuele persoonlijkheid rond, en de gamers communiceren met elkaar via chat, Facebook, e-mail, Skype, … Ook vrienden in het echte leven spelen samen WoW om hun vriendschapsband te onderhouden en versterken, zo blijkt.

Iets meer in het clichébeeld past het feit dat ‘escapisme’ ook een belangrijke reden is om het spel te spelen, naast spanning, uitdaging en zelfvoldoening. Dat laatste vormt bij Belgische gamers blijkbaar een opvallend grotere motivatie dan bij andere nationaliteiten.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content