Gartner: Digitale KPI's zijn cruciaal voor het meten van succes

07/11/17 om 12:09 - Bijgewerkt om 12:09

Digital disrupters zijn in alle bedrijfstakken aan het ontstaan en de noodzaak voor CIO's om digitale transformatie te omarmen, is volgens onderzoeksbureau Gartner urgent. Sterker nog, als de digitale inkomsten voor een sector 20 procent van de totale inkomsten bedragen, kan digitale transformatie niet worden gestopt.

Gartner: Digitale KPI's zijn cruciaal voor het meten van succes

© Getty Images/iStockphoto

Peter Sondergaard , executive vice president en global head of Research, verklaarde aan een publiek van meer dan 6000 CIO's en IT-leiders op Gartner Symposium / ITxpo in Barcelona dat digitale disruptors twee dingen doen: nieuwe kansen vinden en de zwakte van gevestigde exploitanten aanvallen.

"Digitale disruptors bedienen de onvervulde vraag van klanten, vinden manieren om overcapaciteit in de supply chain te benutten, maken gebruik van nieuwe platforms voor awareness en marketing en ze profiteren ook van nieuwe distributiekanalen," zei Sondergaard. "Digital legt ook de zwakheden bloot van gevestigde exploitanten."

Meet succes met digitale KPI's

Sondergaard zei echter dat de gevestigde exploitanten niet stilzitten. Veel grote, gevestigde bedrijven proberen boven de concurrentie uit te stijgen. Voor een beter begrip van de beste in-house-methoden, is het belangrijk om bedrijfsbreed digitale Key Performance Indicators (KPI's) te ontwikkelen.

"Digitale KPI's worden uw bedrijfskompas, ingebouwd in de prestatiedoelstellingen van elke leider in de organisatie. Deze digitale KPI's moeten leidende, niet achterblijvende, indicatoren meten", zei Sondergaard. "De grote spelers van het ecosysteem meten zichzelf aan het aantal geregistreerde partners in hun ecosysteem, u kunt meten hoeveel ecosystemen u meedraagt en de conversiepercentages in elk. Digitaal maakt diepere, resultaatgerichte maatregelen mogelijk en is van toepassing op alle sectoren ."

Zorg dat Digital concurrerend blijft

Gartner-gegevens laten zien dat tweederde van alle bedrijfsleiders van mening is dat hun bedrijven het tempo van digitalisering moeten oppikken om concurrerend te blijven. Het nieuwe ras van CEO gelooft dat hun bedrijven technologie moeten gebruiken om een concurrentievoordeel te behalen.

"Dat plaatst CIO's in de schijnwerpers, je speelt een rol in de digitale transformatie," zei Sondergaard. "Maar het betekent niet precies hetzelfde voor elke CIO. Om de digitale uitdaging aan te gaan, moet u begrijpen wat er van u wordt verwacht en wat u echt ambieert."

Drie situationele rollen voor de CIO

Binnen de onderneming, op een bepaalde dag en met elke partner kan het leiderschap dat de CIO biedt variëren. Er zijn drie situationele rollen voor de CIO, waaronder: een partner-CIO; een bouwer CIO; of een pionier CIO.

Van de IT-partner CIO wordt verwacht dat deze op een meer transactionele manier zal werken, met een focus op het beheren van services, kern-IT, waar voor uw geld, terwijl u zich ook voorbereidt op digitaal.

De CIO van Digital Builder ontwerpt en maakt nieuwe producten en diensten mogelijk en werkt samen met anderen in de hele onderneming.

De Digital Pioneer CIO is een ondernemer en maakt gebruik van technologieën om nieuwe mogelijkheden, nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe inkomstenstromen te bouwen om digitale waarde en schaal te bereiken.

"De digitale waarde kan ofwel optimalisatie zijn - alleen efficiëntie - of volledige transformatie in de vorm van groei, het is het best gebruikt om iets geheel nieuws te bedenken," zei Sondergaard. "Dit is van cruciaal belang, want als uw organisatie geen nieuwe digitale bedrijfsmodellen maakt of nieuwe manieren om deel te nemen aan klanten of klanten, raakt u achterop."

Sondergaard wees erop dat schaal niet alleen betekent groter worden. De grootste organisaties zijn niet de enige die zullen winnen. In de opkomende wereld van onderling verbonden platforms en ecosystemen kunnen kleinere organisaties zeer snel concurreren met de grootste.

Het talent hebben om te slagen

Vooruitkijkend tot 2018 en daarna anticipeert Gartner op drie vaardigheden met hoge eisen: Kunstmatige intelligentie (AI), Digitale beveiliging en Internet of Things (IoT)

"Wij geloven dat AI cruciaal zal zijn voor het oplossen van zowel digitale beveiliging als IoT-uitdagingen," zei Sondergaard. "Het zal een essentiële verdediging zijn, en een voortdurend aanpassingsvermogen en vertrouwensreactie creëren, dus prioriteer uw investering in AI, beginnend bij de top met AI-bekwame leiders."

Veel bedrijven zullen niet in staat zijn om de mensen die nodig zijn in AI en beveiliging in te huren om digitale transformatie aan te sturen. Er is een tekort aan gekwalificeerde kandidaten op deze gebieden. CIO's zullen moeten samenwerken met hun human resources-organisatie om een oplossing te vinden, waaronder het gebruik van AI.

"CEO's die een digitale prioriteit maken, dagen hun Chief Human Resources Officers uit met het creëren van een aantrekkelijke digitale werkomgeving die de beste mensen zal aantrekken en behouden", aldus Sondergaard. "De oplossing voor CIO's en hun HR-partners is AI. Ongeveer 10 procent van de CIO's gebruikt nu AI in het wervings- en talentmanagementproces, helpt u mensen te vinden en helpt u bij het ontwikkelen van uw mensen. de beste capaciteiten van mensen met de beste mogelijkheden van machine-leersystemen. "

Onze partners