Gartner: “Muziek-cd is dood”

De muzieksector moet de cd zo snel mogelijk uit zijn aanbod schrappen. Dat zegt het analistenbureau Gartner.

De muzieksector moet de cd zo snel mogelijk uit zijn aanbod schrappen. Dat zegt het analistenbureau Gartner.

“Enkel wanneer er volledig wordt afgestapt van de compact disc kan online distributie van muziek écht van de grond komen, en kan er een interessant businessmodel worden opgezet”, meent Mike McGuire van Gartner.

Momenteel is de muzieksector nog veel te afhankelijk van de ooit zo populaire cd, waardoor de grote spelers nauwelijks durven te investeren in alternatieve modellen. “Dat is meteen ook één van de grote redenen waarom platenlabels er niet in geslaagd zijn om piraterij de nek om te draaien”, klinkt het nog.

McGuire meent dat met de doorbraak van breedbandinternet de laatste horde genomen is voor de digitale distributie van muziek. In België beschikt ruim 50 procent van de gezinnen over breedband, en verwacht wordt dat dat cijfer in de komende jaren nog fors zal stijgen. Tegen 2012 zou de breedbandpenetratie in de VS alvast moeten afklokken boven de 75 procent.

Het analistenbureau breekt een lans voor een rist nieuwe modellen waarbij de consument zelf zijn schijfje brandt. Platenfirma’s zouden daarmee fors kunnen besparen, al was het maar op stockerings-of transportkosten. Nieuwe nummers worden ook best eerst online uitgebracht, zodat marketing vooral via sociale netwerken kan lopen.

“Het is een vastgeroeste gewoonte om marketing voor en lancering van een cd te laten samenvallen, maar de digital natives zijn vooral geïnteresseerd in gebruiksgemak en een groot aanbod”, aldus nog McGuire. “Niet dat de cd helemaal hoeft te verdwijnen. Zo zou ze nog kunnen gebruikt worden als promomateriaal bij concerten of festivals.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content