Gary Vaynerchuk: 'We leven in een kunstmatige markt, start-ups krijgen een waarde gebaseerd op shit'

26/05/16 om 14:39 - Bijgewerkt om 14:40

De start-up scene bestaat voor een groot deel uit luchtkastelen, zegt entrepreneur Gary Vaynerchuk. 'Maar het geld raakt op en start-ups moeten geld gaan verdienen.' Een beetje zelfbewust zijn zou daar flink aan bijdragen.

Gary Vaynerchuk: 'We leven in een kunstmatige markt, start-ups krijgen een waarde gebaseerd op shit'

© TNW

Gary Vaynerchuk transformeerde vers van school de drankwinkel van zijn familie in vijf jaar van een simpele zaak met 5 miljoen omzet naar een e-commercebedrijf van 60 miljoen. Vervolgens investeerde hij in een vroeg stadium in Facebook, Twitter, Tumblr en Uber. De man weet dus waar hij het over heeft. Maar over de huidige markt is hij weinig optimistisch, hij heeft zelfs al een jaar niet meer geïnvesteerd. 'In de komende 12 maanden gaan er correcties komen bij start-ups. Mensen moeten dan 'echte' jobs gaan vinden, in plaats van nog een Facebook te beginnen', zegt Vaynerchuk op The Next Web in Amsterdam.

Wees zelfbewust

'We leven in een kunstmatige markt. Start-ups krijgen een waarde van 4 miljoen gebaseerd op shit. Er zit geen bedrijf achter, alleen imago. Bedenk als start-up hoe je geld gaat verdienen en doe dat zo snel mogelijk.' De luchtkastelen worden steeds groter denkt de entrepeneur en start-ups willen enkel the next big thing worden. 'Iedereen denkt de volgende Uber te moeten maken. Maar bedenk dat wanneer je 100.000 euro per jaar verdient, je al heel succesvol bent. We moeten ons opnieuw focussen op wat succes is. Iedereen mikt op 10 miljard, maar bedenk dat er maar vier apps zijn die dat halen. Veel mensen die een start-up beginnen mogen wel wat zelfbewuster zijn, dat zou een hoop teleurstelling voorkomen.' Weet wat je bent. Dat is de boodschap van de grofgebekte ondernemer en investeerder.

'In andere vakgebieden beseffen mensen dat ze niet de volgende Beyonce of Messi zijn, maar als entrepreneur denkt iedereen het opeens te gaan maken. Entrepreneur zijn zit in je DNA. Je kan een betere versie van jezelf worden door hard te werken, maar je hebt een plafond gebaseerd op je talent, net als in andere wereld.'

'Ik ben zelf bijna overal slecht in, maar een ding waar ik wel goed in ben is zelfbewust zijn. Ik weet dat ik ondanks dat ik zeven jaar geleden al veel volgers had, niet 50 miljoen opgehaald heb om het volgende Facebook op te richten. Ik begon een digital agency. Mensen vroegen me waarom ik niet een groot bedrijf begon, maar ik ben er trots op dat in zeven jaar tijd van drie naar honderd miljoen ben gegaan in omzet. Niet in fucking waarde.'

Onze partners