Gebruikers eisen dat Apple defecte MacBooks herstelt

Pieterjan Van Leemputten

Een petitie vraagt dat Apple met een oplossing komt voor de duizenden MacBook Pro’s waarvan de grafische kaart stukgaat.

Een petitie vraagt dat Apple met een oplossing komt voor de duizenden MacBook Pro’s waarvan de grafische kaart stukgaat.

De oproep haalt deze week zijn tienduizendste handtekening en mikt op 15.000 ondertekenaars. Het gaat allemaal om gebruikers die een MacBook Pro hebben aangeschaft en nadien problemen kregen. Specifiek gaat het om de reeks die in februari 2011 werd voorgesteld: Toestellen met een scherm van 15 tot 17 inch. De kostprijs variëert volgens Computerworld (in de VS) tussen de 1799 dollar en 2499 dollar.

Afgaande op de reacties op het gebruikersforum van Apple duikt de fout pas na een tijdje op. In sommige gevallen nog net binnen de garantie of binnen de betaalde Apple-care garantie, maar herstelling is niet altijd het geval.

Raj Dsouza, de oprichter van de petitie, vraag dat Apple de fout toegeeft en stappen onderneemt om de defecte Macbooks herstelt of vervangt. “Iedereen die een MacBook Pro heeft gekocht betaalt extra veel voor dit toestel en verwacht niet dat hun investering van 2.500 dollar na twee jaar een stuk rommel wordt.

Het gebeurt dat Apple defecte producten terugroept of buiten de garantie herstelt, maar dit is uiterst zeldzaam. Zo zijn er in het verleden ook defecten met iPods geweest waarbij Apple noch aan gebruikers noch aan de media wou bevestigen dat er een probleem was. Ook wie als consument met een defect komt aankloppen binnen de garantietermijn wordt vaak wandelen gestuurd door het technologiebedrijf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content