Gebruikers lopen niet warm voor 3g-mobieltjes

De verkoop van mobiele telefoons ging het afgelopen kwartaal vooruit met 190,5 miljoen stuks, een stijging van 21,6 procent tegenover vorig jaar. De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeker Gartner.

In mature markten als Europa en de Verenigde Staten vervangen de gebruikers hun oud mobieltje voor een nieuw exemplaar. In de nieuwe markten wordt de verkoop in de hand gewerkt door de steeds lagere prijzen.Maar, de Europese beller schijnt niet te vallen voor de 3g-modellen wanneer ze een nieuw toestel kopen, waarschuwt Gartner. De nieuwe applicaties die dat soort toestellen biedt, slaat nauwelijks aan, zo blijkt.”Omdat de nieuwe 3g-diensten als videotelefonie weinig enthousiasme uitlokt bij de gebruiker, koopt deze liever een gprs-model in plaats van een 3g-toestel”, besluit analist Carolina Milanesi van Gartner.Deze bevindingen zijn een streep door de rekening van de netwerkoperatoren die zwaar hebben geïnvesteerd in hogesnelheidsnetwerken.Wat de verkoopresultaten van gsm-leveranciers betreft, verandert er weinig. De twee marktleiders Nokia en Motorola vergrootten hun markaandeel met respectievelijk 31,9 en 17,9 procent. Aan het marktaandeel van Samsung, LG en Sony Ericsson verandert weinig.Siemens was de enige speler uit de top zes die een terugval zag in de verkoop. Het is momenteel bezig met de overdracht van zijn divisie mobiele telefonie naar het Zuid-Koreaanse BenQ.Wereldwijd blijft de verkoop van nieuwe gsm’s in de lift zitten, blijkt kwartaal na kwartaal. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de verkoop reeds met 17 procent, steeds volgens Gartner.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content