Geen Belgische standaard voor gsm-betalingen

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het project rond een nieuw mobiel betaalmiddel, waarover vorig jaar een princiepsakkoord werd bereikt door de Belgische banken en de verschillende telecomoperatoren, is stopgezet. Dat vertellen verschillende welingelichte bronnen aan Data News en wordt ons bevestigd door Mobistar. Het zouden vooral de operatoren zijn die de neuzen niet in dezelfde richting krijgen. Ruim een jaar geleden hebben de Belgische Federatie van de financiële sector Febelfin en toenmalig minister van Economie Vincent van Quickenborne (Open VLD) aangekondigd dat ze het elektronisch betaalverkeer in België wilden stimuleren, onder meer door de introductie van een nieuw gezamenlijk mobiel betaalmiddel.

Het project rond een nieuw mobiel betaalmiddel, waarover vorig jaar een princiepsakkoord werd bereikt door de Belgische banken en de verschillende telecomoperatoren, is stopgezet. Dat vertellen verschillende welingelichte bronnen aan Data News en wordt ons bevestigd door Mobistar. Het zouden vooral de operatoren zijn die de neuzen niet in dezelfde richting krijgen. Ruim een jaar geleden hebben de Belgische Federatie van de financiële sector Febelfin en toenmalig minister van Economie Vincent van Quickenborne (Open VLD) aangekondigd dat ze het elektronisch betaalverkeer in België wilden stimuleren, onder meer door de introductie van een nieuw gezamenlijk mobiel betaalmiddel.

Het was de bedoeling om die ‘elektronische portemonnee’, die de consument zou kunnen gebruiken voor verrichtingen tot maximaal 25 euro, nog in 2011 te lanceren. De banksector had daartoe een princiepsakkoord afgesloten met Belgacom, Base (KPN Group Belgium) en Mobistar. De gesprekken over de concrete technische uitwerking dienden nog gevoerd te worden, maar het was wel duidelijk dat er voor sms en nfc (near field communication)-technologie gekozen zou worden.

Belgacom woordvoerder Frédérique Verbiest vertelde in februari 2011 aan Data News dat het systeem allicht gebaseerd zou zijn op het PingPing-platform van Belgacom. PingPing wordt vandaag al op kleine schaal gebruikt voor de betalingen van parkeerplaatsen, bus- en cinematickets, of frisdranken. De link naar de banken toe zou verzorgd worden Atos Worldline.

Verschillende bronnen dicht bij het dossier vertellen nu aan Data News dat de stekker uit het project is getrokken. Niet alleen zouden de banken en de operatoren er een ‘andere visie’ op nahouden, ook de relatie tussen de operatoren onderling is problematisch: de violen raken maar niet gelijkgestemd. “Vooral Mobistar was wantrouwig”, aldus één van onze tipgevers. “Dat bedrijf had er een principieel probleem mee dat er als basis een systeem van grote concurrent Belgacom zou gebruikt worden (PingPing, nvdr.).”

“Het is altijd moeilijk geweest om de Belgische operatoren te laten samenwerken”, beaamt een andere bron. “Dat is jammer, want dit keer waren de handelaars wél geïnteresseerd, iets wat vijf jaar geleden, toen men met iets gelijkaardigs wilde uitpakken, bijvoorbeeld niet het geval was. De handelaars zagen in de nieuwe standaard een interessant alternatief voor het weinig populaire Proton.”

Al onze tipgevers spreken over een gemiste kans. “Als de Belgische partijen het niet eens geraken, en niet zelf met een initiatief komen, dan zullen de buitenlandse bedrijven het straks wel in hun plaats doen. We gaan het gras weer voor onze voeten laten wegmaaien.”

Mobistar Officieel wil Febelfin niet gezegd hebben dat het dossier werd stopgezet. Woordvoerder Pamela Renders geeft wel toe dat “het project langer zal vergen dan gedacht, en dat het initiële opzet, de elektronische portemonnee voor kleine verrichtingen, moeilijk te bereiken valt.”

“Er is nog overleg tussen de financiële sector en de mobiele operatoren”, benadrukt Renders. “Maar het klopt wel dat de initiële doelstelling niet gehaald zal worden.”

Bij Belgacom klinkt eenzelfde geluid. Woordvoerder Jan Margot ontkent dat de stekker volledig uit het project is getrokken, en bevestigt de versie van Febelfin, namelijk dat één en ander meer tijd zal vergen dan oorspronkelijk gepland.

Mobistar daarentegen, bevestigt wel dat het project in de huidige vorm is stopgezet. “Jammer genoeg hebben we geen business case kunnen vinden waarin alle partijen zich konden vinden”, zegt woordvoerster Patti Verdoodt van Mobistar. “We zijn een grote voorstander van mobiele betaalmiddelen, en het is niet omdat het huidige project is stopgezet dat er geen projecten meer kunnen volgen met de andere operatoren, maar op korte termijn is er geen gezamenlijk project meer.”

Op de vraag of het vooral Mobistar was dat vraagtekens plaatste bij het in de markt zetten van een technisch platform dat door Belgacom was opgestart, wilde Verdoodt niet reageren. “We geven geen details vrij over concrete onderhandelingen”, klonk het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content