Geen ‘Snow’ meer bij Base

. © .
Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Base gooit de handdoek in de ring. Het stopt met zijn digitaal televisie-aanbod Snow. Ceo Jos Donvil wijst naar de overheid als de grote schuldige.

“Of ik nu klant word bij Scarlet? Dat laat ik even in het midden. Ik heb altijd erg genoten van Snow”, vertelt ceo Jos Donvil. De 35.000 klanten van Snow krijgen vandaag bericht dat Base stopt met Snow en dat ze kosteloos worden overgeplaatst naar Belgacom-dochter Scarlet. Base houdt het voor bekeken. “Zes maanden geleden hebben we de investeringen gestopt en zijn we nagegaan of we er structureel iets aan konden doen. Het was onmogelijk om er geld mee te verdienen”.

Snow werd nog geen twee jaar geleden, begin februari 2013 gelanceerd als de grote challenger voor de tv-diensten van Belgacom en Telenet.”De omstandigheden waren ideaal’ zegt Jos Donvil. De nieuwe telecomwet was er, de kabel werd opgengesteld, de inkomsten per gebruiker waren groot en er waren nog 1 miljoen analoge klanten.” Base pakte het ook ludiek aan en plaatste ‘s avonds sneeuwmannetjes bij de Telenet hoofdzetel in Mechelen met het opschrift ‘We want Snow’. Telenet reageerde ludiek en voorzag de sneeuwmannen van een muts en een sjaal in de Telenetkleuren.

Jos Donvil vindt dat Snow een enorm marketingsucces was maar wijst nu naar de overheid als de grote boosdoener. “Ik ben zeker vijf keer bij minister Johan Vande Lanotte geweest. Heb hem gezegd wat er aan zat te komen: doe er iets aan.” Donvil verwijt de overheid dat ze niets gedaan hebben aan het duopolie tussen Belgacom en Telenet en de kabel veel te laat volledig hebben opengesteld. “Nu willen ze het eind 2015 onderzoeken. Veel te laat.” Hoeveel Base precies geïnvesteerd heeft in Snow wil hij niet kwijt. “We hadden gerekend op een terugverdientijd van drie jaar, maar dat is niet langer mogelijk. Het blijft veel te duur. Jammer.” Voor en tiental betrokken medewerkers van Base wordt nu een oplossing gezorgd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content