Gegevens van 1,3 miljoen Orange-klanten gestolen

© Belga

Orange, het moederbedrijf van Mobistar, heeft toegegeven dat de (persoonlijke) gegevens van 1,3 miljoen klanten gestolen zijn in Frankrijk. Bij een eerdere inbraak werden al eens bijna 800.000 klanten getroffen.

Volgens Orange gaat het om “een beperkt aantal persoonlijke gegevens over klanten en potentiële klanten”, dat gekopieerd werd tijdens een inbraak die op 18 april is vastgesteld. Er werden namen en voornamen buitgemaakt, en – indien opgegeven – ook het e-mailadres, de vaste en mobiele telefoonnummers, de mobiele en internetoperator en de geboortedatum.

Er zijn 1,3 miljoen mensen getroffen door de aanval, na eerst gewag te hebben gemaakt van “enkele tienduizenden” personen, zegt een woordvoerder van Orange. “De verkregen gegevens kunnen gebruikt worden om de bewuste personen te contacteren via e-mail, sms of telefoon, vooral met ‘phishing’ als doel”, waarschuwt de telecomoperator. Met phishing wordt geprobeerd vertrouwelijke informatie zoals toegangscodes of wachtwoorden te verkrijgen via het sturen van e-mails, die zogezegd van banken of telecomoperatoren afkomstig zijn. De misleide slachtoffers geven dan zelf hun gegevens vrij. Orange deelt nog mee dat er e-mails verstuurd zijn om alle betrokken personen te verwittigen.

De woordvoerder legde de tijdspanne tussen het ontdekken van de diefstal, op 18 april, en de bekendmaking ervan uit met de noodzaak om de omvang van de diefstal te bepalen, “het technische netwerk te vergrendelen en te verzekeren dat het lek niet meer bestaat”.

Op 2 februari gaf Orange nog toe dat de persoonlijke gegevens van 800.000 internetklanten waren ontvreemd. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content