Geld tweemaal van rekening door computerfout bij Banksys

Enkele duizenden Belgen hebben een bedrag van hun bankrekening zien verdwijnen dat ze niet uitgegeven hadden. De oorzaak is een fout bij Atos Worldline, het vroegere Banksys.

Enkele duizenden Belgen hebben een bedrag van hun bankrekening zien verdwijnen dat ze niet uitgegeven hadden. De oorzaak is een fout bij Atos Worldline, het vroegere Banksys.

Het bericht staat te lezen in verscheidene kranten. Atos Worldline, dat het Belgische betaalverkeer regelt, geeft de fout toe. “Betalingen die een aantal bankcliënten deden met hun Bancontact/Mister Cashkaart op 8 maart 2005 zijn nu, drie jaar later, weer van de bankrekening gegaan. Het gaat wellicht om een informaticafout, maar we zijn het aan het onderzoeken”, stelt woordvoerder Jean-Michel Dasnoy.

Het gaat om 7.000 tot 12.000 verrichtingen die een tweede keer in rekening zijn gebracht. Waarschijnlijk draait het precieze aantal rond 8.000. Om hoeveel personen het gaat, is niet duidelijk. De foute betalingsinformatie werd zondagavond naar de bank doorgestuurd. Maandag werd de fout opgemerkt. Het geld wordt weer op de rekening gestort op dezelfde valutadag als het verdween.

Voorlopig heeft Atos Worldline alleen weet van ING-cliënten die hun rekening onterecht gedebiteerd zagen. Maar Dasnoy kon nog niet uitsluiten dat er ook andere banken bij betrokken zijn.

Update:Ook bij Fortis zijn herhalingen van oude transacties geregistreerd, zo meldt de bank zelf, maar de fout werd tijdig gedetecteerd en er is geen geld van de rekeningen van de circa 2.000 betrokken Fortis-klanten gegaan.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content