Gemeentes steeds vaker op sociale media, maar interactie met inwoners blijkt moeilijk

© iStock

Gemeentes, OCMW’s, politie en brandweer zijn steeds vaker actief op sociale media. Toch gaan weinig accounts ook effectief in interactie met het publiek, vooral door een gebrek aan tijd en personeel.

Gemeentediensten hebben sinds dit jaar een grote sprong gemaakt in het gebruik van sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).

Vooral voor OCMW’s is de toename opmerkelijk: twee op de drie heeft nu een account op sociale media, terwijl dat vorig jaar nog minder dan de helft was. Vooral Facebook is erg populair, omdat OCMW’s er gebruik kunnen maken van groepen waarbinnen de gedeelde informatie privé blijft. Eén op drie OCMW’s is ook op Twitter en Instagram actief.

WhatsApp

Gemeenten en politiezones maken dan weer vaker gebruik van WhatsApp. Een vijfde van de politiezones in Vlaanderen heeft een account, bij gemeentes zijn dat er iets meer dan één op tien. Brandweerzones lopen op vlak wat achter op hun collega’s bij de politie: slechts één op de tien zit op Whatsapp, maar 57 procent van hen heeft wel een Instagram-account.

Weinig interactie

Een positieve evolutie voor een generatie die steeds meer rekent op de digitale dienstverlening, maar precies daar knelt het schoentje. Slechts één op drie accounts gaat in interactie met mensen op Twitter, op Facebook is het iets meer dan de helft. Ze posten vooral zelf berichten, maar reageren weinig op die van anderen.

Belangrijkste redenen zijn een gebrek aan tijd en personeel, zegt de VVSG. “Het socialemediawerk komt nog te vaak op de schouders van de communicatiedienst terecht.” De VVSG en onderzoekspartner socialmediaburo.be roepen de lokale besturen dan ook op om meer te investeren in ‘social webcare’.

Partner Content