Gemiddelde app-opbrengst een derde lager in 2012

24/01/13 om 11:28 - Bijgewerkt om 11:28

Bron: Datanews

Smartphonegebruikers spendeerden vorig jaar wereldwijd 8 miljard dollar aan apps. De gemiddelde opbrengst per app daalde wel met bijna 27%, meldt de Duitse marktonderzoeker research2guidance.

Gemiddelde app-opbrengst een derde lager in 2012

Smartphonegebruikers spendeerden vorig jaar wereldwijd 8 miljard dollar aan apps. De gemiddelde opbrengst per app daalde wel met bijna 27%, meldt de Duitse marktonderzoeker research2guidance.


De wereldwijde app-markt steeg vorig jaar met 27% tot 8 miljard dollar of omgerekend 6 miljard euro, meldt research2guidance in zijn achtste Smartphone Application Market Monitor. Maar de gemiddelde opbrengst per app daalde wel van 26.720 Amerikaanse dollar in 2011 naar 19.560 dollar in 2012. Dat is een daling met 26,8% of bijna een derde lager. Zowat alle app-inkomsten worden gegenereerd door de vijf bekendste app-winkels: Apple App Store, Google Play, BlackBerry App World, Nokia Ovi Store en Windows Phone Store.


Volgens research2guide zijn er ondertussen zoveel beschikbare apps dat het aanbod de vraag overtreft. Het wordt voor nieuwe app-uitgevers ook steeds moeilijker om hun software in het grote aanbod te laten opvallen. Dat is mogelijk een van de verklaringen voor het feit dat apps jaar na jaar minder opbrengen. "Deze ontwikkeling zou er kunnen toe leiden dat betalende apps niet langer winstgevend zijn," schrijft de marktonderzoeker. "Dit zou tot een gelijkaardige situatie kunnen leiden als op het internet, waar betalende inhoud in het algemeen bewezen heeft geen lucratief zakenmodel meer te zijn."


Om de trend van de dalende per-app-opbrengsten tegen te gaan, gebruiken uitgevers methodes zoals in-app advertenties, in-app aankopen, mCommerce (bijvoorbeeld het verkopen van pizza's via een app) en de bundeling van hardware of diensten met een app.

Onze partners