Gemidis legt boeken neer

De Gentse start-up Gemidis legt de boeken neer. De zoektocht naar vers kapitaal of een industriële partner is mislukt.

De Gentse start-up Gemidis legt de boeken neer. De zoektocht naar vers kapitaal of een industriële partner is mislukt.

Gemidis werd opgericht in augustus 2004, als spin-off van Imec en de Gentse universiteit, en kon onder meer de Gimv, Fortis Private Equity en Quest for Growth tot zijn financiers rekenen. Samen brachten ze zowat 15 miljoen euro in.

Het bedrijf kampte al enige tijd met liquiditeitsproblemen en was op zoek naar vers kapitaal. De jaarrekening over 2007 vermeldt een bedrijfsverlies van 4,9 miljoen euro, 2 miljoen euro meer dan het jaar voordien. Het jaarverslag, van april laatstleden, gaf mee dat “onder bepaalde voorwaarden bepaalde financiële aandeelhouders een brugfinanciering van minimum 1,3 miljoen euro overwegen.”

Tegelijk liepen er naar verluidt gesprekken met industriële partners. Onder meer Barco werd daarbij geciteerd in de wandelgangen. Of Barco vandaag een overname van het bedrijf of zijn technologie bestudeert kon Jean Pierre Tanghe van Barco niet meteen beantwoorden. Bij het bedrijf zelf, en bij de aandeelhouders kregen we eveneens niemand te pakken die meer uitleg kon geven omtrent het verdere verloop.

Gemidis is actief rond liquid crystal on silicon (LCoS), en had de technologieklip succesvol gerond. De microdisplays bevatten beelden in zeer hoge resolutie die door projectie worden uitvergroot. De techniek is volgens bedrijfsleider Jan Lambrecht goedkoper dan de methodes die plasma- of LCD schermen gebruiken. Maar Gemidis richt zich niet uitsluitend op de consumentenmarkt. Het bedrijf produceert vandaag voornamelijk microdisplays die worden gebruikt voor simulaties, zoals bij pilotenopleidingen.

Het marktpotentieel van dat technologiesegment wordt geschat op enkele honderden miljoenen euro, klonk het destijds bij Steven Coppens, senior investment manager bij de ict-poot van de GIMV. Gemidis heeft de technologieklip succesvol gerond, maar stond aan de vooravond van zijn commerciële doorbraak.

Gemidis moest wel opboksen tegen concurrentie van grote ondernemingen als Sony en JVC. “Wij zijn een echte underdog in de concurrentie met andere LCOS-spelers,” zei Frederik Imschoot, accountmanager bij Gemidis, eind vorig jaar aan Data News. “Namen als Sony en JVC bouwen die technologie ook, maar verwerken die rechtstreeks in hun eigen producten en brengen ze zelf aan de man. Wij moeten van nul starten: de ontwikkeling, het zoeken van klanten, de integratie in producten, …”

Bron: Trends

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content