Gezicht op Instagram-foto? Tot een derde meer interactie

© Ellen Degeneres
Kevin Van der Auwera Coördinator online Trends.

Foto’s op Instagram waar een of meerdere gezichten op staan, hebben veel meer kans om ‘likes’ en reacties te krijgen van volgers.

Foto’s op Instagram waar een of meerdere gezichten op staan, hebben veel meer kans op interactie van volgers.

Dat blijkt een onderzoek aan de Georgia Institute of Technologie waarvoor meer dan een miljoen willekeurig geselecteerde foto’s geanalyseerd werden.

Foto’s waar een of meerdere gezichten op staan, krijgen 38 procent meer likes en 32 procent meer reacties dan foto’s zonder gezicht(en).

Verrassend is dat niet. ‘We zijn van nature meer aangetrokken tot gezichten,’ zei onderzoeker Saeideh Bakhshi aan mashable.com. ‘We zijn sociale dieren en we willen andere mensen zien’.

Geen effect

Een interessantere bevinding uit het onderzoek is dat het aantal gezichten alsook de leeftijd of het geslacht van de mensen op de foto amper effect hebben op de interactie.

Die regel gaat alvast niet helemaal op voor de Oscarselfie van Ellen Degeneres. Zij werd de eerste die meer dan een miljoen retweets haalde met haar selfie van een hele groep Hollywoodsterren op de uitreiking van de Oscars.

If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever. #oscars pic.twitter.com/C9U5NOtGap

— Ellen DeGeneres (@TheEllenShow) 3 maart 2014

Het is ook logisch dat Instagram-gebruikers met meer volgers ook meer interactie zien, maar overdaad blijkt wel degelijk te schaden: hoe meer je uploadt, hoe minder likes en reacties je blijkbaar krijgt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content