Goedkoper internationaal bellen bij Base

15/05/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 14/05/07 om 23:59

Bron: Datanews

Mobiele operator Base lanceert 'Zoniq', een abonnement dat gebruikers tot 70 procent goedkoper laat bellen in het buitenland. Het mikt op particulieren en zelfstandigen die regelmatig de grens oversteken.

Base is op zoek naar nieuwe groeimogelijkheden. Met 'Zoniq' (www.zoniq.eu) mikt het op een groep van zo'n half miljoen mensen die meermaals in het buitenland verblijven. De mobiele operator telt zelf 2,13 miljoen actieve klanten en wil met Zoniq vooral abonnees van Proximus afsnoepen. Het heeft twee regio's gedefinieerd, waarvan de eerste negen landen bevat (Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje Italië...). Bellen vanuit deze landen kan voor 0,35 euro per minuut. Wie opgebeld wordt, betaalt 0,30 euro per minuut. De activering van deze abonnementsformule kost 20 euro (inclusief 10 euro belminuten). Het abonnement zelf bedraagt 10 euro per maand. Het is nog niet helemaal duidelijk of Zoniq ook in de andere 'KPN-landen' Nederland en Duitsland wordt uitgebracht. Eerder werd ook het merk Base al geëxporteerd naar Duitsland.Met de nieuwe formule zorgt Base ook voor nogal wat concurrentie met Transatel, een onafhankelijke mvno (mobile virtual network operator) die gebruik maakt van het netwerk van Base en die zich vooral toelegt op grensoverschrijdende abonnementen. Het komt volgens eigen zeggen echter niet in het vaarwater van Sympac, de KPN-dochter die ook in België internationale mobiele diensten aanbiedt voor corporate ondernemingen. Base zelf blijft focussen op de consumermarkt.De mobiele operator benadrukt tevens dat Zoniq niet het resultaat is van de Mobile Challengers groep (www.mobilechallengers.eu) die tijdens het jongste 3gsm congres in Barcelona opgericht werd. Dat is veeleer een lobbygroep die de belangen wil behartigen van de mobiele spelers die later op de markt kwamen en die het moeilijk hebben om op te tornen tegen de grotere operatoren. Die groep is inmiddels uitgegroeid tot acht operatoren, goed voor 80 miljoen abonnees. Het is wel opvallend dat de nieuwe Zoniq-formule gebaseerd is op samenwerkingen met operatoren (Bouygues, Wind...) die ook in de challengersgroep zitten.

Onze partners