Google Apps gaat concurrentie met MS Office aan

23/02/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 22/02/07 om 23:59

Bron: Datanews

Google heeft vandaag de betaalde versie van Google Apps publiek gemaakt. Met de online suite wil het zoekbedrijf de concurrentie met Microsoft Office aangaan, en diverse analisten denken dat men zich in Redmond behoorlijk zorgen moet gaan maken.

Google Apps is een verzameling oude bekenden en nieuwe vondsten die met name interessant zijn voor het midden- en kleinbedrijf, non-profitorganisaties en thuisgebruikers: Gmail en Google Talk worden voor communicatie ingezet, voor tekstverwerking is Docs beschikbaar, sommetjes kunnen aan Spreadsheets worden gevoerd en voor publicaties op het web is Page Creator beschikbaar. Grootste voordeel is uiteraard dat het geheel door de Google-servers wordt verzorgd, zodat er in feite alleen een browser nodig is om een volwaardige kantooromgeving te creëren.De nu gepresenteerde betaalde Premier Edition van de dienst kost vijftig dollar per gebruiker per jaar, maar daar staan diverse extra's tegenover. Zo biedt Google voor dat geld een door alle gebruikers te delen agenda, naast de persoonlijke Google Calendar die voor de gratis versie beschikbaar is. Daarnaast zijn er diverse mailtools, er is Blackberry-ondersteuning en met een api kunnen de Google-diensten in een bestaande werkomgeving worden ingepast. Ook is er een uptime-garantie, al lijkt die alleen voor de beschikbaarheid van e-mail te gelden. Het is met name de Premier Edition die als tegenhanger van Office wordt ingezet: met de collaboratietools uit de betaalde editie vervalt volgens Google de noodzaak om nog software van Microsoft aan te schaffen. 'Bij ons hoef je niet vijf jaar op de volgende versie te wachten', sneerde Robert Whiteside van Google UK, 'en als de gebruikers iets extra's nodig blijken te hebben, dan voegen we dat gewoon toe.'De suite lijkt met name geschikt voor het midden- en kleinbedrijf en scholen, maar er zijn ook enkele multinationals die de overstap naar Google als serieuze optie zien. General Electric en Procter & Gamble zijn al overstag. 'Het gaat ons niet om de kosten; de toegankelijkheid van deze complete suite kantoorapplicaties is simpelweg erg makkelijk', aldus een GE-topman. Toch is het niet alles goud wat er blinkt: volgens AMR Research-analist Jim Murphy ontbreekt een goede presentatietool en zijn de managementfeatures nog ondermaats. Belangrijker is dat het gebruik van een onlinedienst niet voor alle bedrijven en organisaties is toegestaan: in bijvoorbeeld de gezondheidszorg wordt voor diverse toepassingen geëist dat de controle over gegevens in eigen beheer blijft, vertelt Nucleus analyst Rebecca Wetteman.Met dank aan [Tweakers.net]

Onze partners