Google blokkeert storende advertenties in Chrome
Google zal de gebruikerservaring van haar Chrome-browser verbeteren met de Better Ads Standards. Het bedrijf geeft meer informatie over welke reclame welkom is, en welke niet.
Vanaf morgen (donderdag) zal Google Chrome strenger omgaan met advertenties. Veel gebruikers installeren nu, om storende zaken te voorkomen, browserplug-ins die alle advertenties blokkeren. Dat wil Google vermijden omdat het op die manier zelf omzet met haar advertenties misloopt.
Google had in juni haar plannen aangekondigd, waaruit bleek dat de internetreus focust op drie specifieke soorten van advertenties. Reclame die onverwacht geluiden afspeelt, advertenties die volledige pagina’s bedekken en geanimeerde reclame.
Volgens de regels
Vervolgens krijgt elke advertentie de beoordeling: ‘geslaagd’, ‘waarschuwing’ of ‘gefaald’. Indien een advertentie niet slaagt, krijgt de beheerder 30 dagen te tijd om zijn reclame af te stellen op de nieuwe standaarden van Chrome. Als een website die deadline niet haalt, zal Chrome al haar advertenties blokkeren tot de reclame wel aan de regels van Chrome voldoet.
Het meeste werk verloopt achter de schermen volgens Google, maar Chrome laat haar gebruikers wel een melding zien van zodra het een advertentie blokkeert. In de app verschijnt er een pop-up-melding en in computerversie verschijnt de info in de adresbalk. Momenteel hebben 42 procent van de beheerders met ‘falende advertenties’ aanpassingen gemaakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier