‘Google Buzz’ zet aanval op Facebook en Twitter in

Google breidt de e-maildienst Gmail uit met ‘social network’ mogelijkheden. ‘Google Buzz’ gaat daarmee de strijd met Facebook en Twitter aan.

Google breidt de e-maildienst Gmail uit met ‘social network’ mogelijkheden. ‘Google Buzz’ gaat daarmee de strijd met Facebook en Twitter aan.

[Zoals verwacht] heeft Google zijn nieuwste wapen onthuld waarmee het de strijd met sociale netwerksite Facebook en microbloggingdienst Twitter wil aangaan. ‘Google Buzz’ moet ervoor zorgen dat het bedrijf dat groot werd met een zoekmachine eindelijk ook voet aan de grond krijgt in de wereld van de sociale netwerken.

In essentie wordt Buzz – net als de concurrenten – een real-time stream van statusupdates, foto’s, links, filmpjes en berichten van je vrienden. Je kan aangeven of je een item leuk vindt, en je kan er op reageren. Klinkt bekend allicht? Bestaande Google-services zoals Picasa (foto’s) en Reader (nieuws) worden desgewenst geaggregeerd. Ook foto’s van Flickr kun je importeren net als updates van… Twitter. Het omgekeerde – via Buzz berichten plaatsen op Twitter – zal dan weer niet kunnen.

[Google Buzz] wordt geïntegreerd in de veelgebruikte e-mailservice Gmail die volgens cijfers van comScore maandelijks 176 miljoen unieke bezoekers trekt. Google wil die grote bestaande ‘user base’ laten renderen: de gebruikers warm maken voor Buzz en op die manier zo snel mogelijk miljoenen gebruikers trachten te overtuigen. Maar uitproberen is één ding; bereid zijn om de nieuwe dienst te blijven gebruiken is een andere zaak. Want wie zit te wachten op nog eens een extra manier om een statusupdate de wereld in te sturen en zijn diepste gedachten, onzin of filosofische bedenkingen met vrienden of kennissen te delen?

Google denkt dit probleem op te lossen, door in te zetten op gebruiksgemak en verregaande integratie met de inbox van Gmail. Buzz wil daarbij wel onderscheid maken tussen ‘publieke’ en ‘private’ berichten. Buzz zou bijvoorbeeld ook automatisch alleen de voor jou meest interessante updates tonen en nietszeggende, vaak voorkomende berichten verbergen. Google legt ook sterk de nadruk op mobiele functionaliteit, via een Android-smartphone of een iPhone, waarbij je – indien je dat wil – de plaats kan toevoegen van waaruit je een update doorstuurt naar Buzz. Afwachten maar of het grote publiek zich zal laten overtuigen. Met Google Wave is dat in ieder geval nog niet gelukt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content