Google doet Flash-advertenties definitief in de ban

Flash © Adobe
Wim Kopinga Freelance journalist

Google stopt vanaf 2 januari 2017 definitief met Flash-advertenties. Vanaf 30 juni worden er geen nieuwe Flash-banners aangenomen bij AdWords en Doubleclick. Voor bewegende advertenties moet er dan definitief overgegaan worden naar html5.

Dat Google met Flash zou stoppen is al langer bekend, maar het bedrijf heeft nu definitieve data naar buiten gebracht. Dit gebeurde via de Google+ pagina van AdWords. Lopende advertenties die gebruikmaken van Flash zijn nog tot 2 januari 2017 zichtbaar, dan verdwijnen ze offline.

Google wil al langer van het onveilige Flash af en biedt adverteerders sinds een jaar al de mogelijkheid om Flash-advertenties automatisch om te zetten naar html5. Ook Chrome toont niet meer vanzelf advertenties in Flash, wanneer iemand de advertentie wil zien moet hij er actief werk van maken.

Vanwege de beveiligingslekken kwam Flash vaak negatief in het nieuws. Ook Adobe, de maker van Flash, gaf eerder al aan dat html5 de toekomst is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content