Google Glass één dag te koop voor iedereen

11/04/14 om 01:59 - Bijgewerkt om 01:59

Bron: Datanews

De futuristische internetbril Google Glass wordt voor het eerst verkrijgbaar voor iedereen. Wie een exemplaar wil, moet in de VS zijn, 1500 dollar te veel hebben en op 15 april naar de winkel.

Google Glass één dag te koop voor iedereen

© Google

Google Glass was tot nog toe alleen verkrijgbaar voor de zogenaamde 'Glass Explorers', een select kransje van enkele duizenden Amerikanen. Om een bril te bemachtigen, moest je eerst uitgenodigd worden door een van die Explorers.

Daar brengt Google komende dinsdag heel even verandering in. Voor het eerst kan iedereen Google Glass kopen, zij het slechts voor één dag. Het gaat hier dus niet om de echte commerciële lancering van Glass.

Google laat weten dat ook dit nog steeds een experiment is. Het bedrijf is naar eigen zeggen nog aan het uitzoeken waar de bril nu eigenlijk goed voor is: wat voor een wereld van mogelijkheden opent er zich met een schermpje net boven je rechteroog?

Lang niet klaar

Verwacht werd dat Glass dit jaar officieel in de handel zou komen. Dat dat nog niet gebeurd is, is volgens sommige waarnemers een teken dat het product nog lang niet klaar is voor gebruik door normale mensen.

Glass kreeg de laatste maanden flink kritiek van enkele Explorers. De mogelijkheden zijn te beperkt, heet het, de batterij gaat niet lang genoeg mee en de bril is te duur, met zijn niet misse prijskaartje van 1500 dollar (1080 euro).

Glass is weliswaar bejubeld door dokters en brandweermannen die er een handig hulpmiddel bij de uitoefening van hun jobs in zien. Ook de Amerikaanse luchtmacht en de politie van New York experimenteren met de bril.

Vijandige reacties

Dat neemt echter niet weg dat er vragen zijn over de implicaties voor de privacy, aangezien je mensen ongemerkt kan filmen met Google Glass. Her en der zijn verhalen opgedoken van Glass-dragers die vijandige reacties uitlokten. Eén man werd zelfs in elkaar geslagen en zijn bril werd gestolen.

Misschien nog de grootste hinderpaal voor commercieel succes is dat het niet vanzelfsprekend is om mensen de straat op te krijgen met een bril die hen eruit doet zien als een personage uit Star Trek. En qua marketingramp kan ook de opkomst van de term 'Glasshole' tellen. Dat etiket voor Glass-dragers rijmt zoals bekend op het Engelse woord voor aars.

Lees meer over:

Onze partners