Google introduceert gerichte reclame

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Google zet vandaag een belangrijke stap in de controversiële markt van de gerichte reclame. Een nieuw systeem stelt adverteerders in staat om reclameboodschappen te sturen naar internetgebruikers die interesse hebben getoond in een bepaalde website of een bepaald product.

Google zet vandaag een belangrijke stap in de controversiële markt van de gerichte reclame. Een nieuw systeem stelt adverteerders in staat om reclameboodschappen te sturen naar internetgebruikers die interesse hebben getoond in een bepaalde website of een bepaald product.

Vanaf vandaag krijgen internetgebruikers niet méér reclame voorgeschoteld op sites zoals YouTube, The New York Times, Reuters of Rolling Stone, maar wel relevantere reclame. Dat komt omdat Google een nieuw cookie koppelt aan de webbrowser van de internetgebruiker. Dat cookie registreert de surfgeschiedenis van de gebruiker, alsook persoonlijke voorkeuren en interesses. Bedrijven die gebruik maken van het nieuwe advertentieplatform, kunnen voortaan dus gerichte boodschappen loslaten op de surfers.

Google benadrukt dat het om tijdelijke cookies gaat die geen informatie opslaan over sites die door de Europese Unie als ‘gevoelig’ worden bestempeld, zoals pornosites, financiële sites, sites over religie en gezondheid, en sites over politieke onderwerpen.

De internetgigant laat ook weten dat elke internetgebruiker de mogelijkheid geboden wordt om zich uit te schrijven, en wel via de ‘voorkeurmanager’ die bereikt kan worden via de homepage van de Google zoekmachine.

Internauten die geen graten zien in gerichte reclame, kunnen ook zelf hun voorkeuren aanvinken. Voorlopig telt de lijst 27 verschillende categorieën, waaronder reizen, sport, nieuws, automotive en it. “De gebruiker behoudt dus de volledige controle”, benadrukt topman Martk Howe van Google in Groot-Brittannië. Omdat de voorkeurmanager browserspecifiek is, moeten gebruikers hun opties wel telkens opnieuw ingeven wanneer ze van een andere pc gebruik maken.

Howe wil nog niet kwijt welke bedrijven als eerste van het nieuwe systeem gebruik zullen maken (voor alle duidelijkheid: het gaat voorlopig nog om een testversie). De man ontkent ook dat er plannen bestaan om de hele zoekgeschiedenis van internetgebruikers voor dezelfde doeleinden te gebruiken. Naar de meerprijs die adverteerders moeten ophoesten voor de dienst, is het voorlopig nog even raden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content